Az oldal semmilyen felelősséget nem vállal a hozzászólásokért!

Üdv, Vendég

Hajók, Tengeralattjárók
(1 olvasó:) (1) Vendég

TÉMA: Hajók, Tengeralattjárók

Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 jan. 23 19:45 #60653

  • Gipszj
Régóta keresem, hogy hajóknál a fő tüzérség lövegeit hogyan irányozták csőemelkedés tekintetében. Ugye a fő lövegeket sokáig csak egy csőemelkedés mellett lehetett tölteni. Miután a lövegek 20-40 s-ként tudtak lőni, ezért igen gyorsan kellett a lövegeknek a töltési helyzetből visszatérni a távolság megkövetelte csőemelkedéshez. Hogyan biztosították azt, hogy pillanatok alatt visszaállt ugyan oda. Országom és fele királyságom annak aki ennek megfejtésében tud segíteni.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 jan. 24 17:29 #60658

Csak egy fórumos hozzászólással találkoztam mostanság a témában, de ez is több a semminél:)

\"Az általad preferált egyedi irányzás lényege:

A toronyban egy távmérővel bemérik a célt, megbecsülik a helyzetét, irányát, sebességét. Aztán fogják magukat, felütik a táblázatot és megnézik, hogy az adott lőtávhoz milyen csőemelés szükséges. Beállítják az ágyút, nagyjábóli előretartással, elsütik, majd megpróbálják megnézni, hogy a gránát milyen messze csapódott be a céltól. Aztán vagy saccolnak egy másikat, vagy megint rámérnek a célra, megint jön a táblázat, előretartás-becslés, tüzelés.

Bonyolítja a dolgot, ha nem egy ágyú lő egy célt, hanem több és több irányból is, ahogy te elképzeled. Akkor - főleg, ha nagyjából egy időben lőtt több ágyú több irányból - a löveg személyzete vakarhatja a fejét, hogy akkor most az ő gránátjuk melyik vízoszlopot okozhatta. Ha pedig nem tudják, hogy melyik csobbanás az övéké, hogy pontosítanak?

Azt írtad, összehangolás. Na ez az, ami a korban nem létezett. Még az első világháborúban sem találtak biztos módszert arra, hogy hogyan összpontosítson több hajó tüzet egy célra, pedig akkor már központosított tűzvezetésről beszélünk, ahol egy hajó gránátjai nagyjából egy helyen csapódnak be.

(Később, a két világháború között a könnyebb megkülönböztethetőség miatt találták ki, hogy a gránátok áramvonalas burkolata alá színes porral töltött zsákocskákat tettek, amelyek becsapódáskor megszínezték a felemelkedő vízoszlopot. Minden hajó más színt akpott, így elvileg jól elkülöníthetővé vált, hogy melyik hajónak melyik a sortüze. A módszer évtizedekkel későbbi, mint a tárgyalt időszak, és el sem terjedt széles körben.)

Ezek után jön az általad lebecsült központosított tűzvezetés lényege:

Távmérőkkel (nem eggyel, hanem többel) bemérik a célt, megbecsülik a helyzetét, irányát, sebességét. Ezeket az adatokat leküldik az adattovábítóba, ahol történik bizonyos kiértékelés, melynek során jó eséllyel az ordítóan hibás adatok kiesnek. A megmaradt adatokat gépekbe táplálják, amelyek kidobják azt, hogy mennyivel kell a csöveket emelni, és a tornyokat fordítani, hogy eltalálják a célt. Az előretartás a bejövő adatokból automatikusan számolódik, és korrigálódik olyan tényezőkkel, mint pl. szélirány és erősség. A kapott adatokat kiküldik a tornyoknak, ahol - miután a központilag kapott adatok tornyonként, ágyúnként korrigálódnak, hogy a hajón különböző helyen lévő tornyok lövegeinek sortüzekor a gránátok megfelelő összetartása meglegyen - ezek alapján állítják az ágyúkat és fordítják a tornyot. Ezután visszajelzik a tornyok a tűzkészséget, majd a megfelelő pillanatban (központilag vagy a tornyokban - ez a tüzvezetés színvonalától függ) egyszerre elsütik az ágyúkat. Ezután megfigyelik a cél körüli becsapódásokat, korrigálnak, a korrigált adatokat továbbítják a tornyoknak, aztán állítás, visszajelzés, tűz, újabb korrigálás, stb.

Mivel a központosított tűzvezetés jórészt gépesített, nem számít az, hogy melyik torony parancsnoka képzettebb, fáradtabb, morcosabb, stb.

Gyorsabb is az egyedi irányzásnál, mert a gépek automatikusan számítják a lőelemeket, és csak akkor kell a működésükbe beavatkozni (a bemenő adatokat korrigálni), ha a sortűz nagyon mellé megy.

Minimum három ágyús sortűz már relatíve jól pontosítható, és minél több gránát csapódik be a cél körül, annál nagyobb az esélye, hogy közülük egy, vagy több találni fog.\"

forum.index.hu/Article/showArticle?na_st...br>Szerkesztette: karoton, Időpont: 2012-01-24 18:31
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 jan. 24 18:07 #60660

  • Gipszj
Köszönöm az előttem szóló fáradozását, de ha nekem szánta akkor félreértette a kérdést. Amiről ő írt azt tudtam. A kérdés az, hogyan biztosították, hogy a lövegcső töltés után ugyanoda álljon vissza, ahonnan leengedték töltési helyzetbe. Egyébként nem tudom, hogy nekem írta-e, de én nem becsülöm le a központi tűzvezetést. Tehát még egyszer: a kérdés nem ballisztikai hanem gépészeti.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 jan. 24 18:42 #60661

Gipszj írta:
Köszönöm az előttem szóló fáradozását, de ha nekem szánta akkor félreértette a kérdést. Amiről ő írt azt tudtam. A kérdés az, hogyan biztosították, hogy a lövegcső töltés után ugyanoda álljon vissza, ahonnan leengedték töltési helyzetbe. Egyébként nem tudom, hogy nekem írta-e, de én nem becsülöm le a központi tűzvezetést. Tehát még egyszer: a kérdés nem ballisztikai hanem gépészeti.


Ez egy idézet egy hozzászólásból, azért is van idézőjelben, nem neked szól hanem annak akinek ott válaszol az illető
A fentinél többel nem találkoztam mostanság a célratartás kapcsán, gondoltam valamit segít ez is...
De így már világos mire vagy kíváncsi, ez tényleg speciális műszaki kérdés, biztos volt a lövegen valami bigyó
Mostanság sokat olvasgatok a témáról, ha valamikor találkozok ezzel majd jelzem, addig is jó kutakodást!
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 feb. 01 16:29 #60735

Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 ápr. 22 14:10 #61212

  • Zhadorr
Az Óriások csatája című könyvben megkaphatod a választ a kérdésedre! A briteknél a lőelemképzés a hajó gyomrában lévő számítógép segítségével történt, majd az eredményeket egy kijelzőre továbbította a lövegtoronyba. A tüzérek ez alapján végezték a magassági és oldalirányzást. Nem volt automatika ami a töltés után visszaállította volna a löveget az eredeti pozícióba. A németeknél hasonló volt a módszer , csak a távmérő műszerük sokkal fejlettebb és pontosabb volt mint az angoloké.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 08 17:39 #61286

  • Gipszj
Zhadorr beküldte:
Az Óriások csatája című könyvben megkaphatod a választ a kérdésedre! A briteknél a lőelemképzés a hajó gyomrában lévő számítógép segítségével történt, majd az eredményeket egy kijelzőre továbbította a lövegtoronyba. A tüzérek ez alapján végezték a magassági és oldalirányzást. Nem volt automatika ami a töltés után visszaállította volna a löveget az eredeti pozícióba. A németeknél hasonló volt a módszer , csak a távmérő műszerük sokkal fejlettebb és pontosabb volt mint az angoloké.

Nem tudom, hogy ez kinek válasz, az én problémámra-e?
Lehet, hogy Ludwig Kennedy könyvében foglalkozik ezzel, a Haditechnika egy többrészes sorozatban foglalkozott a lőelemképzéssel.
Végül is a II. világháborúban egyedül az USA hajói voltak képesek 0m látás mellett célzott lövést leadni. A brit módszernek is ugyanaz a baja volt mint a többinek, távolságmérés, sebességbecslés bizonytalansága, a hajó ingása.
Amiről én írtam korábban az másra vonatkozik. A löveget lövés után le kellett engedni töltési helyzetbe, ez +5 fok körül volt általában. Töltés után vissza kellett emelni a megfelelő pozícióba. Ez nyilván hydraulikával történt. Ahhoz, hogy 20-25 másodpercenként le lehessen adni egy sortüzet a lövegnek teljesen megbízhatóan be kellett állnia az előre megadott helyzetbe. Honnan tudta a hydraulika, hogy meddig kell emelni. Na, ennek a műszaki megoldására lennék kíváncsi.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 13 19:45 #61308

  • Zhadorr
Erre válaszoltam Gipszj. Nem tudta a hidraulika. Különben sem kellett volna ugyanoda visszaemelni a csövet, mert a töltés folyamata alatt új lőelemeket kapott a torony és az irányzást az alapján kellett újra elvégezni. A hajótüzérség teljesen másképpen működött mint a tábori, mert a gyorsan változó körülmények nem lehetett kétszer ugyanarra a pontra lőni.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 13 20:07 #61309

  • Gipszj
Zhadorr beküldte:
Erre válaszoltam Gipszj. Nem tudta a hidraulika. Különben sem kellett volna ugyanoda visszaemelni a csövet, mert a töltés folyamata alatt új lőelemeket kapott a torony és az irányzást az alapján kellett újra elvégezni. A hajótüzérség teljesen másképpen működött mint a tábori, mert a gyorsan változó körülmények nem lehetett kétszer ugyanarra a pontra lőni.

Tatok tőle, hogy hydraulika emelte a csövet megadott helyzetbe. Öt-hat másodperc alatt nem lehet kézzel beállítani a helyes csőemelkedést. Ha a tűzgyorsaság 2 lövés percenként, akkor egy lövésre jut 30 másodperc. ezalatt le kellet ereszteni a csövet töltési helyzetbe, be kellet tölteni a lövedéket, megfelelő mennyiségű lőport (kivetőtöltetet), le is kellet vizes ronggyal törölni a csővéget, nyitni-zárni a zárszerkezetet, visszaemelni a csövet a megfelelő állásba. Kézzel egy 100 tonnás szerkezet mozgatni ilyen rövid idő alatt NEM LEHET. Csak a cső tömegéből (nem a súlyából) származó tehetetlenség nagy. (F=mxa). Úgyhogy valamilyen módon biztosítani kellett, hogy a csövet a hydraulika egy előzőleg beállított helyzetbe emelje, méghozzá pontosan. Jónéhány filmben látni, hogy a csőfar milyen gyorsan mozog föl-le. Úgyhogy a kérdésem fönntartom.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 14 17:11 #61317

  • Zhadorr
Azt, hogy kézzel azt úgy érted, hogy csavar-fogasléc rendszerrel? Mert nyilván nem így történt, hanem hidraulika szivattyúval, a számítógép által kiírt értékre.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 15 04:18 #61321

  • Gipszj
Zhadorr beküldte:
Azt, hogy kézzel azt úgy érted, hogy csavar-fogasléc rendszerrel? Mert nyilván nem így történt, hanem hidraulika szivattyúval, a számítógép által kiírt értékre.

Igen, úgy értem, hogy kézzel. Számítógép abban az időben a mai értelemben nem létezett, ami volt az vagy mechanikus vagy elektroncsöves analóg "számítógép" volt. Egyébként a hydraulika szivattyúval közeledünk ahhoz a kérdéshez amit fölvetettem. Igen, előre (a töltési folyamat alatt) be kellett állítani a csőemelkedést, de hogyan oldották meg azt, hogy a megfelelő helyzetben álljon meg, nem előbb és nem később. Na ezt kérdezem már egy ideje.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 15 11:57 #61324

  • Zhadorr
Találtam egy képet a Bismarck tornyáról. Azon úgy tűnik, hogy a magassági irányzást fogaskerék rendszerrel elektromotorral végezték.
Itt a kép:

A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.


A leírásban csak annyi van, hogy a számítógép által kiírt értékre irányozták a lövegeket. Ha részletesebben kell a kép, szívesen átküldöm a pdf-et e-mailben. Sajnos amint látod, lengyel nyelvű, de magyar szakirodalom nem nagyon van a témában.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 15 18:17 #61325

  • Gipszj
Zhadorr beküldte:
Találtam egy képet a Bismarck tornyáról. Azon úgy tűnik, hogy a magassági irányzást fogaskerék rendszerrel elektromotorral végezték.
Itt a kép:

A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.


A leírásban csak annyi van, hogy a számítógép által kiírt értékre irányozták a lövegeket. Ha részletesebben kell a kép, szívesen átküldöm a pdf-et e-mailben. Sajnos amint látod, lengyel nyelvű, de magyar szakirodalom nem nagyon van a témában.

Megköszönöm ha elküldöd.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 máj. 23 08:53 #61374

  • Zhadorr
Gipszj dobj egy mailt a ssattilakukaccitromailponthu-ra és válaszként elküldöm, mert 100 mega.
Téma zárolva.

Válasz: Válasz/Re:Kedvenc Hajók/Tengeralattjárók 2012 jún. 29 09:56 #61824

Téma zárolva.
Az oldal megjelenítéséhez szükséges idő: 0.31 másodperc
Joomla templates by a4joomla