Az oldal semmilyen felelősséget nem vállal a hozzászólásokért!

Üdv, Vendég

Erődítések
(1 olvasó:) (1) Vendég

TÉMA: Erődítések

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 14:30 #41759

Kamikaze írta:
Ellenben fenntartom továbbra is, hogy a szövetséges légierő nagy magasságú bombázásai korántsem voltak pontosak!
Az igaz, hogy a vasúti csomópontokat, és ipari létesítményeket vették célba, de érdekes módon a szórásba mindíg belecúsztak a polgári létesítmények. (Éppen ez bizonyítja, hogy nem voltak pontosak a bombavetéseik! Kivéve pl. a zuhanóbombázókat, melyek kis magasságból szórták le a bombáikat!)

Én úgy tudom, hogy a Norden ellenben csak jó időben volt használható, felhős időben semmit sem ért!


Ezt írom: \"A szövetséges légierő bombázásai - a kor lehetőségei között - pontosak voltak...\"
Ez nem tökéletességet jelent. Pusztán annyit, hogy megkísérelték elkerülni a polgári áldozatokat.

A Norden egy analóg számítógép volt, és a visszaszámlálás indításához szüksége volt egy felhőrésre, onnantól vakon pontos volt.
Ha a bombázótiszt tévesen adta meg a kiindulási pontot, akkor rossz helyre vetett.
Következésképpen nem a gép, hanem az ember hibázott.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 14:45 #41760

Hajcihő írta:
Kamikaze írta:
A könyvet ismerem, és nekem is megvan! Köszönöm!
A könyv a \"rendszerváltozás\" hajnalán jelent meg (ezáltal a különféle ideológiák hatásától sem mentes), a szerzők munkásságát ismerem, és az eddigi legteljesebb összefoglalás erről nincs kétségem!

De pl.: Drezda esetében vitatkoznom kell veled, ott pusztán népírtás folyt... Lehet, hogy az angol-amerikaiak kerestek megfelelő indokot (fedősztorit), hogy katonai célpont legyen, és utólag moshassák kezüket!

Budapest pedig azért nem lett nyílt város, mivel mögötte voltak pl. az \"értékes\" (a romániai kiugrás után már csak az egyetlen) zalai kőolajmezők... (A németek akkor már csak a tartalékokból, meg a kőszénből előállított olajjal rendelkeztek...) Ez pedig a modern háborúskodás egyik elengedhetetlen feltétele volt, hogy olajat kapjon a harcoló hadsereg...


No, a könyv nem ideologizált, de mindegy. A tényei nem is ideologizálhatók. Aztán meg, hogy ki mit gondol, az normális emberek számára tök mindegy.

Budapest azért nem lett nyílt város, mert lényegtelen volt a lakói sorsa, és az értékeié egyaránt.
Egy nyílt város hadseregek számára nem járható át, és mint ilyen sokkal kellemetlenebb akadálya a támadásnak, mint egy ostromlott város.
Képzeld el, hogy hadseregek akkor sem mehetnek keresztül rajta, ha az összes hídjai, útjai épségben maradtak. Meg kell kerülni!

Szóval a zalai olajmezők mint indoklás nem megalapozott.

Drezda egy politikai baklövés volt, és én sem értek egyet a lerombolásával (nem is tehetem mert éppen olyan barbárság volt, mint Coventry lebombázása, ez nem jogosította fel az angolokat, hogy Drezdát coventryzálják), azonban ezért fájjon a németek feje, és ez sem menti fel őket azért, amit Budapesttel csináltak.
Szóval ez cefet rossz példa.


Szerintem meg Coventry a rossz példa! Több katonai célpont volt ott (pl. repülőgépgyárak stb.)! Javaslom nézz utánna, de ne csak egyoldalú forrásokból!
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 14:50 #41761

Hajcihő írta:
Kamikaze írta:
Ellenben fenntartom továbbra is, hogy a szövetséges légierő nagy magasságú bombázásai korántsem voltak pontosak!
Az igaz, hogy a vasúti csomópontokat, és ipari létesítményeket vették célba, de érdekes módon a szórásba mindíg belecúsztak a polgári létesítmények. (Éppen ez bizonyítja, hogy nem voltak pontosak a bombavetéseik! Kivéve pl. a zuhanóbombázókat, melyek kis magasságból szórták le a bombáikat!)

Én úgy tudom, hogy a Norden ellenben csak jó időben volt használható, felhős időben semmit sem ért!


Ezt írom: \"A szövetséges légierő bombázásai - a kor lehetőségei között - pontosak voltak...\"
Ez nem tökéletességet jelent. Pusztán annyit, hogy megkísérelték elkerülni a polgári áldozatokat.

A Norden egy analóg számítógép volt, és a visszaszámlálás indításához szüksége volt egy felhőrésre, onnantól vakon pontos volt.
Ha a bombázótiszt tévesen adta meg a kiindulási pontot, akkor rossz helyre vetett.
Következésképpen nem a gép, hanem az ember hibázott.


Honnan vagy benne olyan biztos, hogy a szövetségesek megpróbálták elkereülni a polgári áldozatokat?
Szerintem egyáltalán nem érdekelte őket! Nem is foglalkoztak vele!
A győztesek amit állítottak a háború után, azokat meg sem kérdőjelezték/kérdőjelezhették! Míg a vesztesekre mindent rákentek...
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 14:56 #41762

Budapest esetében: a védők akkora szovjetek erőket kötöttek le hosszú ideig, hogy addig más jelentősebb támadást nem is voltak képesek végrehajtani! Így a zalai olajmezők bizony a német-magyar hadigépezetet segítették, és működőképességét hosszabbították meg! ha hiszed, ha nem!
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 15:08 #41765

Kamikaze írta:
Budapest esetében: a védők akkora szovjetek erőket kötöttek le hosszú ideig, hogy addig más jelentősebb támadást nem is voltak képesek végrehajtani! Így a zalai olajmezők bizony a német-magyar hadigépezetet segítették, és működőképességét hosszabbították meg! ha hiszed, ha nem!


Én elhiszem mert sokban segítettünk mi magyarok a németeknek!És ez is egy ilyen eset volt!
Sok ifjú van itt ma, akik a háborúban dicsőséget keresnek, de fiúk, ez itt maga a pokol. Elvihetitek ezt a figyelmeztetést a következő generációnak. Én rémülettel tekintek a háborúra. William Tecumseh Sherman
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 15:24 #41767

Kösz szépen andy50!
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 15:36 #41768

  • Bazooka Joe
Pusztán érdekességképp leírom nektek, hogy mekkorák is voltak a Budapest Ostroma során keletkezett épületkárok.

Lakható lakás: 215.653 - 73%
Részben használható: 47.332 - 16 %
Használhatatlan, de helyreállítható: 18.775 - 6,4 %
Megsemmisült: 13.588 - 4,6 %<br><br>Szerkesztette: Bazooka Joe, Időpont: 2010-09-09 17:37
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 15:58 #41770

  • Bazooka Joe
Hajcihő írta:
Budapest azért nem lett nyílt város, mert lényegtelen volt a lakói sorsa, és az értékeié egyaránt.
Egy nyílt város hadseregek számára nem járható át, és mint ilyen sokkal kellemetlenebb akadálya a támadásnak, mint egy ostromlott város.
Képzeld el, hogy hadseregek akkor sem mehetnek keresztül rajta, ha az összes hídjai, útjai épségben maradtak. Meg kell kerülni!


Szerintem a NY-i nagyhatalmakat egy cseppet sem izgatta a mi fővárosunk sorsa. Hitler meg kapva kapott egy újabb alkalmon, hogy feltartsa a szovjeteket. Csiribú-csiribá: megszületett Festung Budapest.<br><br>Szerkesztette: Bazooka Joe, Időpont: 2010-09-09 18:09
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 17:48 #41784

  • Gipszj
Nem kedvelem sem az amerikaiakat, sem az angolokat, de:
A német hadsereg tönkretette a vasúthálózat legnagyobb részét, beleértve a hidakat és átereszeket (kis híd). Szeretném ha valaki elmagyarázná, hogy milyen katonai előny származik egy két méter szabadnyílású áteresz tönkretételéböl, hiszen két teherautó földdel ideiglenesen betölthető. Miért kellett sínfarkassal föltépni a vasutat 100 km hosszakban? Hiszen ha állomásoknál fölrobbantom a bejárati kitérőt már használhatatlan a vonal, másik kitérőt nem egyszerű szerezni háborús viszonyok között. Ezek az én szememben az értelmetlen pusztítás kategóriájába tartoznak. A Duna-hidak fölrobbantásának sem volt sok értelme, Érdnél 1-2 nap alatt harckocsival járható hadihidat építettek, a vasúti hidakat is gyorsan pótolták. És ez csak amire egy kicsit rálátok, és a többi? Annak mi értelme volt?
Egyébként Pierre Clostermann írja a második világháborús légiháborúról szoló könyvében, hogy a szövetséges légierőnek ki volt adva országonként a támadható célpontok listája, ezek egymástól nagymértékben különböztek.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 17:59 #41790

  • Bazooka Joe
A németek nem gondolták, hogy ha lerombolják a főváros hídjait a szovjetek majd tudnak új hídfőket, gyorsan létesíteni.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 19:05 #41799

  • Gipszj
Ugye nem mondod komolyan, hogy ennyire hülyék voltak? Ez szomorú, ha így volt. Nem tudták, hogy a Volgától a Dunáig hogy jutottak el az oroszok? Nem a Duna volt az első nagyobb folyó, símán átkeltek mindegyiken. Arról nem is beszélve, hogy a hidak fölrobbantásának idején már rég átkeltek a Dunán, Esztergomnál meg Tatabányánál jártak.<br><br>Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2010-09-09 21:17
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 20:12 #41802

  • Bazooka Joe
Csak egy feltevés volt. De nagyon megfelelő eszközük sem lehetett, hogy megállítsanak 2 (!) orosz hadsereget, vagy frontot vagy mik voltak azok...
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 20:37 #41808

  • HunBütyök
Valóban hidat vertek a szovjetek, de mindez nem sikerült volna, ha nincsen a világháború leghíresebb és legkiválóbb pontonhíd szállítója, az Autocar U-8144T!

Kár hogy nincsen itt Norbi, mert ő tutira tudná hogy melyik szovjet alakulat használta.<br><br>Szerkesztette: HunBütyök, Időpont: 2010-09-09 22:38
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 22:13 #41812

Kamikaze írta:
Szerintem meg Coventry a rossz példa! Több katonai célpont volt ott (pl. repülőgépgyárak stb.)! Javaslom nézz utánna, de ne csak egyoldalú forrásokból!


Nos nem csak utánanéztem, de jártam is ott.
Elsősorban nem a gyárnegyedeket, hanem a polgári létesítményeket támadták.
Eléggé közvetlen forrás? Eléggé elfogulatlan?
Ja, és egy lényeges adat: A gyárak egy hét után újra működtek, és egy hónapra rá teljes kapacitással.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Erődítések 2010 szep. 09 23:20 #41813

Kamikaze írta:
Honnan vagy benne olyan biztos, hogy a szövetségesek megpróbálták elkereülni a polgári áldozatokat?
Szerintem egyáltalán nem érdekelte őket! Nem is foglalkoztak vele!
A győztesek amit állítottak a háború után, azokat meg sem kérdőjelezték/kérdőjelezhették! Míg a vesztesekre mindent rákentek...


Az, hogy \&quot;szerintem\&quot;, az nem érv, hanem vélemény és elképzelés. Talán támasszad alá adatokkal.

De: Ha pindurkát kutakodsz, akkor számtalan szövetséges hadparancsot fogsz találni, amelyikben szigorúan tiltják a polgári létesítmények bombázását, és a bevetések után vizsgálták, ha valaki a vészoldását (ha a gépe megsérült), tiltott, polgári terület felett végezte. Ilyen esetekben, ha ennek nem volt megalapozott indoka, bizony a gépparancsnokot és a bombavető tisztet akár le is csukhatták, és volt rá precedens, hogy le is csukták.
((Szándékosság esetén akár ki is végezhették!)
Ennél is \&quot;ékesebb\&quot; bizonyíték az, hogy speciális célterület kijelölő alakulatokat hoztak létre annak érdekében, hogy a vetés a célpontra irányuljon, és ne értéktelen civil célpontokra.
Természetesen ebben nem elsősorban az altruizmusuk vezette a szövetségeseket, hanem két józan praktikum:

1.) A háború eleji alkalmatlan módszerekkel végzett bombázások, olyannyira célt tévesztettek, hogy a kijelölt célpontokat jellemzően hat(!!!) kilométerrel is eltévesztette a vetés, tehát teljesen értéktelen volt a támadás, ugyanakkor elfogadhatatlan veszteséget is okozott. A költségei pedig elviselhetetlenül magasak voltak, minden eredmény nélkül.
Ezért aztán megalkották a pontos bombázáshoz szükséges eszközöket, és bombavetési technikákat.
A bombavetések célja az volt, hogy a legnagyobb mértékben rombolják az üzemeket, azok berendezéseit, és az azokat ellátó infrastruktúrákat. Ez volt a költséghatékony eljárás.
Természetesen a szemük se rebbent, ha ekkor járulékos - polgári - veszteségek is keletkeztek, mert még a támadás áldozatai számára is világos volt, hogy a támadóerőknek mi volt a célja, és, hogy ez nem a polgári lakosság ellen irányult. Ez pedig lényeges szempont volt, amit majd a következő pontban fogok kifejteni.
Ahhoz azonban, hogy pontosan tudjanak bombázni, ahhoz a szövetséges támadóerőknek ki kellet fejleszteniük a pontos vetés eszközeit és feltételeit.
Ez pedig időigényes feladat volt.
Ugyanakkor nem engedhették meg maguknak, hogy ne rombolják a hátországi iparvidékeket, mivel mindenképpen vissza kellett vetniük a német termelési potenciált.
Mivel a háború első időszakában képtelenek voltak a - viszonylagosan - pontos vetésre, ugyanakkor nem rendelkeztek a nappali bombázások veszteségeinek minimumra szorításához szükséges vadászfedezettel (egyszerűen nem létezett olyan vadászgép, amely képes lett volna átrepülni Európába, felvenni a harcot a német védővadászokkal, majd visszatérni az angliai támaszpontokra), az éjszakai területbombázást kényszerültek választani (mivel ekkor a német éjszakai védővadászrendszer még fejletlen és tömegtámadás esetén könnyen megzavarható és elkerülhető volt), ami annyit jelentett, hogy teljes városméretű célpontokat bombáztak kiemelten nagy erőkkel.
Ennek esett áldozatául Hamburg, amely a háború végéig sem nyerte vissza sem hajózási, sem gyártási kapacitásait, és \&quot;melléktermékként\&quot; járulékos veszteségként közel 50 ezer fő polgári áldozattal járt.
Ugyanakkor ezek a bevetések - mivel a hatékonyságuk a véletlenen múlt - elképesztően költségesek voltak, azaz a fajlagos költség-haszon arányuk annyira magas volt, hogy ez a fajta bombázási technika hosszú távon fenntarthatatlan volt, mivel kimerítette volna a gyártókapacitásokat, magyarán se elég gép, se elég bomba nem lett volna a végtelenségig való folytatásukra.

Ez volt tehát a praktikus szempont, amelynek okán keresték, és meg is találták - a kor eszközeivel elérhető - legpontosabb szőnyegvetést.
Ebbe egészen egyszerűen nem fért bele az a \&quot;szórakozás\&quot;, hogy puszta élvezetből a polgári lakosságot gyilkolják.
Nem volt rá pénz.

2.) Douhet, a két háború közötti időszak legnépszerűbb bombázó teoretikusa, azzal a hipotézissel élt, hogy a bombázó légihadseregek, ha az ellenség polgári célpontjait támadják, és annak polgári irányítási központjait, súlyos, megrendítő csapást mérve mind a létesítményekre, mind a polgári lakosságra, akkor képesek lesznek kikényszeríteni az ellenség megadását, mert - bár a földi erők sértetlenek maradnak - a rommá bombázott hátország, és a nagy polgári veszteség okán, maga az ország népe fogja kikényszeríteni a politikai vezetésből, hogy adja meg magát.
Nos Douhet ennél nagyobbat nem is tévedhetett.
Hitler, amikor elrendelte Coventry, majd London bombázását, Douhet elméletére alapozott.
És - mert nem ismerte az emberi természetet (korábban már írtam, hogy az érzelmi intelligenciája /EQ/ a bányászbéka alfele alatt volt) - ennél rosszabb döntést nem is hozhatott volna. A megtámadott ország ugyanis összezárt, és - ahelyett, hogy félelemtől halálra váltan követelte volna a megadást - a politikusai mögé állva, a támadók legyőzését és megbüntetését követelte ki, bármi áron.
A szövetséges vezetés pedig - kellően bölcs volt ahhoz - hogy levonja azt a konzekvenciát, hogy a légitámadások során minimalizálja a polgári veszteséget, mert ellenkező esetben olyan mértékű ellenállásra számíthat, ami mind saját élőerő veszteségei, mind finanszírozási következményei tekintetében súlyos terhet jelentettek volna a saját hátországuk számára. Nos nem létezik olyan józan politikus, aki ezt felvállalná. (Ebből is kitűnik, hogy Hitler sok mindennek mondható volt, csak józan politikusnak nem.)

Mindebből következik, hogy a szövetségesek nem elsősorban \&quot;szerelemből\&quot; nem bántották az ellenséges lakosságot, hanem saját jól felfogott érdekükből sem.
Itt azonban ki kell térnünk az USA szerepére is ebben a körben.
Az USA demokráciaeszményeibe VALÓBAN nem fért bele az oktalan gyilkolás, mert az ország egészének a jellemző politikai attitűdje mindenkor a harcok, háborúba bonyolódások elkerülése volt.
Hadd ne bizonygassam ezt részletesen, akit érdekel, az olvassa el a vonatkozó szakirodalmat.

Néhány lehetőség:

Sajnos az autentikus magyar források eléggé ritkák, ezért első helyen két fontos -angol nyelvű - művet kényszerülök itt megemlíteni: Richard H. Rovere: The Eisenhower Years, Farrar Stratus, and Cudaly kiadó, New York 1956. és Harry S. Truman: The Memories of Harry Truman. Hoddere-Houghton kiadó, London 1955/1956. I-II.

Magyar nyelvű kiadás, ami elfogulatlannak mondható; Eliot Rosevelt: Apám így látta. Dante Könyvkiadó, Budapest, 1947.
Használható magyar könyv, minél azonban le kell faragni a \&quot;szocialista\&quot; hablatyot; Vecseklőy József: A csillagsávos lobogó nyomában I-II. Magvető Kiadó, Budapest, 1985. ISBN 963 14 0517 6 Összkiadás, ISBN 963 14 0518 4 I. kötet, ISBN 963 14 0519 2 II. kötet.

De azért még jó néhány tanulmányt, történelmi esszét stb. sorolhatnék.

A lényeg az, hogy az amerikaiak szellemisége okán, se a hátországban, se a harcoló alakulatoknál nem volt elfogadható a szándékos pusztítása a polgári lakosságnak.
Ez olyannyira igaz, hogy - mint fentebb már írtam - ez tilalmazott volt a hadsereg egészében, és akár halálbüntetéssel is járhatott.

Nos írhatod a magad hipotéziseit, a véleményedet, a - valamiféle ellenszenvből, vagy ismerethiányból származó - minden alapot nélkülöző képzelgéseidet, de maradjunk csak a tényeknél:

A szövetségesek mind praktikus megfontolásból, mind morális elkötelezettségből tiltották a polgári célpontok önkényes bombázását.
Téma zárolva.
Az oldal megjelenítéséhez szükséges idő: 0.31 másodperc
Joomla templates by a4joomla