Gipszj írta:
Az SMS Szent Istvánt nem egy hanem két torpedó találta el a legújabb vizsgálatok (búvárok) szerint. De csak az egyik robbant. A Szent Istvánnal az volt a probléma hogy még a tengeralattjáró korszak legelején tervezték és a torpedó elleni védelemnek csak kezdetleges tapasztalatai voltak. (tudom, hogy a torpedó az 1870-es években jelent meg) Ezért a torpedó elleni falakat nem ferdén hanem függőlegesen építették be. A másik része amivel gondok voltak a nem megfelelő metacentrikus magasság. (nem volt elég stabil a sok fegyvertől, de ez jellemző volt a kortárs hajókra, pl. a japán cirkálókat át kellett építeni) Sajnálatos módon a torpedó a Szent Istvánt az első keresztirányú páncélozott válaszfal és a hajó héjalásának a csatlakozásánál találta el, így a kazánházakat és a géptermeket elöntötte a tenger, megszűnt az áramellátás. A többi az már ebből következett.
A HMS Barham első világháborús, de modernizált Queen Elizabeth osztályú csatahajó volt. A találat egy lőszerraktárat ért. A brit és a francia haditengerészet által használt kordit nagyon instabil volt, ez is elősegítette a robbanást.<br><br>Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2011-12-25 18:52
Két torpedó talált és robbant föl. Valóban elégtelen volt a torpedóvédelem, de nem csak az említett okok miatt. A tervezők pontosan tisztában voltak a torpedók hatásaival - német és om robbantási kísérletek is voltak - de azokat figyelmen kívül hagyták...
Így lett a torpedófal németek által javasolt 2+2 méter -külső és belső faltól való - távolságából összesen 2,5 méter, a közéjük töltött szénkészlet elhagyása, vékonyított és ajtókkal rendelkező vízzáró válaszfalak...
Szintén a német tanácsok ellenére lett 12 30,5 cm-es löveg, ráadásul 2x2 egymásra rakott toronyban, ami a súlypont magasabbra kerülését eredményezte, és a terveknél közel 60 t-val nehezebbek is lettek. A fényszóróplatformok szintén emelték a súlypontot, így már különösen instabil lett a hajó...
www.kriegsmarine.hu/hk/km00902.html
www.kriegsmarine.hu/hk/ba00802f.html