Mondi írta:
Viszont akkor elég nagy felelőtlenség volt a német vezérkar részéről kiküldeni a nyílt óceánra akár a Bismarckot,Admiral Graf Speet,vagy a Scharnhorst-ot. Megfelelő kíséret nélkül.Természetesen értek el sikereket,de ezek minimálisnak mondhatóak. Végülis mind egy sorsra jutotttak a Britek rájuk eresztették a fél flottájukat... Így a sorsuk már el is dőlt. A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.
Igazad van. Azonban az kérdéses, ki a felelős emiatt. Hitler tudatlansága, hozzá nem értése, Raeder, aki nem tudta a Kriegsmrine érdekeit érvényesíteni a vezérkarban, vagy Günther Lüjtens (a Bismarck esetében), hogy nem a józan eszére hallgatva bátran követve a parancsot, a Tirpitz kísérete nélkül vágott a \"nagy kalandba\"?
A kis sikerek miért is voltak kicsik? Hiába a nagy nevek- Bismarck, Tirpitz, Gneisenau, Admiral Scheer, Graf Spee, stb...- Redkívül kevés volt a Brit Honi Flottához képest. Még úgy is, hogy -az angol hajóépítés sajátosságai miatt- A britek a flottájukat szét kellett, hogy telepítsék a gyarmatbirodalom biztonsága érdekében. Még úgy is kevés volt, hogy Benito Mussolini nagy flottáját a németek maguk mellett tudhatták.
Dönitz kinevezését követően megváltozott a helyzet- Az U-bootok gyártását helyezték előtérbe, a felszíni flottát ezek után nem fejlesztették.
A kis siker relatív. Sokak szerint már az is nagy siker, hogy kijutottak az Atlanti-ócéánra.
A Kriegsmarine felszíni flottájának fejlesztése sem nyúlik vissza sokat a történelemben. Persze, a fejlesztések nem álltak le. Példák erre a \"zsebcsatahajók\" Egy német tengerésztiszt mondta, hogy hajójuk nem volt, de a felkészítést ugyanúgy megkapták- ,,Legalább lélekben készültünk\".
Mikor Hitler 1934-36 között próbált békés viszonyt keresni a britekkel, majd visszautasították, akkor kezdte el fejlesztgetni a flottát.
Ugyanakkor mint mindenhol, itt is megmutatkozott a nyersanyaghiány.
A briteknek kezdetben igencsak okoztak fájdalmakat. Amikor az első brit teherszállító hajók elsüllyedtek, akkor még a brit ipar nem érezte a cikkhiányt. Nagy-Britanniának közel 20 000 000 brt állt rendelkezésre. Szorult a hurok, amikor a Kriegsmarine a csúcson volt- sikert sikerre halmozott a Panzerschiffe osztály, a csatahajók, csatacirkálók, segédcirkálók,stb..., illetve az U-bootok is rendkívül jól operáltak. A mélypont a biteknek az a pár hónap volt, amikor több, mint 1 719 000 brt süllyedt el. Ez bizony már meglehetősen fájdalmas volt.
Voltak nagy sikerek. De hogy mit is kellett fizetni a hanyagságért?