Bazooka Joe írta:
Én is sokkal szívesebben néznék magyar katonákról filmeket, de az az igazság - ahogy írtad is - , hogy még a mi agyunkat is tömik azzal a sok hülyeséggel, hogy mennyire bénák + szánalmasak voltak a magyar katonák a II. vh.-ban. Az ezt megcáfolni kívánó ténykedéseknek, pedig ott tesznek keresztbe kedves és aranyos \"vezetőink\" ahol tudnak.
Tipikus példa, hogy aki azt mondja, hogy a magyar katonák hősiesen és bátran küzdöttek az már náci. Ez már szinte közhellyé vált.
Ahogy mondod Bütyök változtatni kellene ezen az egészen.
A magyar történelemoktatás színvonaláról hazánkban, csak egyféleképpen tudok nyilatkozni -->
Hát akkor - szokásomhoz híven - némi oppozícióba kezdek, amit nem fogtok tudni hova tenni, mert már megint egy elfogulatlan nézőpontból fogok véleményt alkotni.
Én nem néznék sokkal szívesebben magyar katonákról szóló filmeket, mint mondjuk németekről, amcsikról, japánokról, angolokról, vagy akár zulukafferekről szólót, hanem - ha a film jó és hiteles - ugyanolyan szívesen, mint a többit.
Ha meg nem jó, akkor egyikről szólót sem.
Valóban kevés II. világháborús katonai témájú film van, de azért van.
Sajnos, volt 40 évünk, amikor erről vagy nem lehetett filmet készíteni, vagy csak negatív beállítottságút, és csak néhány tudta ezt a megközelítést kijátszani úgy, hogy még csak szokványos \"vörös farkot\" sem csináltak hozzá.
(Tudjátok egyáltalán, hogy mi az a vörös farok?)
Az \"A tizedes meg a többiek\" pontosan azért jó film, mert egy valóságközeli aspektusból mutatta be a kor emberét, ezen belül pedig az egyszerű katonát, amint a legfontosabb feladatának a túlélésnek akart megfelelni.
Még a hülyéknek ábrázolt alakok sem sértő módon vannak benne megjelenítve, hanem kellő empátiával.
Ettől klasszikus a film, és az is marad.
Sajnos tényleg nincs valós eseményeket feldolgozó korszerű filmünk, sőt, semmilyen sincs, mert egyszerűen nincs rá pénz, és - ha tetszik, ha nem - a magyarok hősiességéről nem lehet optimista, pozitív végkifejletű filmeket készíteni, abból az egyszerű okból, hogy a világháborút elvesztettük.
Tehát a filmesek, akiknek bizony a nézettségre, azaz a bevételre is oda kell figyelniük, nem kapkodnak a téma után.
Igen, a magyar katonák hősiesen és bátran küzdöttek, és erőn felül teljesítettek, mert olyan szar, alkalmatlan, elavult felszereléssel küldték őket harcba, hogy az maga volt a népirtás.
Ez az akkori politikai elitünk \"dicsősége\".
Ezt a dicsőséges hagyományt folytatta azután a nyilas kormányzat, újabb magyar katonák ezreit hajtva a vágóhídra.
Igen, az egyes katona, az egyes alakulatok hősiességéről lehet filmet készíteni, de az mindenképpen csak valamiféle ballada lehet.
Ha veszítettek, hiába tartottak ki hősiesen, akkor azért, ha győztek, itt a győzelmen a túlélést, a morálisan helyes, ámbár akkor katonai és politikai bűncselekménynek minősülő szembeszállást választották, az is tragikus, mert miközben magyar értékeket mentettek meg, ha akarták, ha nem, az országra húzták 40 év kommunista alapú diktatúráját, azaz egy \"késleltetett\", de igencsak tartós tragédiát.
Tehát ezekből az eseményekből egy filmes \"piacot\" kreálni, szinte lehetetlen, hacsak nem hamisítjuk meg a történelmet, mert arra ugyan van vevő, de ez a lakosságnak csak ostoba, ezért szegény és piaci értéket sem képviselő töredéke.
Következik ebből, hogy jó, történelmileg megalapozott, művészi értékű, katartikus, és mindezek okán élvezhető és tartalmas filmet készíteni hatalmas, és rendkívül nehéz, ezért aztán költséges és kockázatos feladat.
Az pedig nem igaz, hogy a magyar hősiességről ne lehetne írni, arról beszélni, azt dicsőíteni.
Csak éppen - pontosan a háború elvesztése okán - minden ilyen hősiességnek tragikus és végsősoron negatív kicsengése van, és mint ilyen csak kritikával állítható példaképként az utódgenerációk elé.
Sajnos te is, és a rendszerváltás óta felnőtt generációk mindegyike abban a - történelemoktatásunk szégyeneként detektálható - ismerethiányban szenved, ami képtelenné tesz benneteket az objektív, ám mégis nemzeti öntudatú történelemértékelésre.
Vagy - az oktatási anyag felszínességével - elfogadjátok (na nem te) az - egysíkú - \"bűnös nemzet\" alapállást, és nem tudtok mit kezdeni az ennek ellentmondó tényekkel, vagy átcsapva ennek az ellenkezőjébe, elvetve a történelem fősodrának valóságát és igazságát a bűnös eszméket, és azok követőit kritikátlan, ország-, és világmegváltó hősöknek hiszitek és deklaráljátok.
Mindkettő rombolja a magyar nemzetképet, a magyarság megéléséből származó valódi nemzeteszményt.
A politikusaink pedig - mindkét oldalról - kihasználják ezt a leegyszerűsítő, demagóg és populista megközelítést, még rá is erősítenek, és ezekkel a primitív, felszínes áligazságokkal operálva, még a lehetőségét is elveszik a történelem, ezen belül a valódi magyar identitás, és az ezért - akár tudatosan, akár ösztönösen - küzdő hősök tiszteletének, az összetartozás-tudatunknak a lehetőségét.
Nos azt senki nem mondja (egy rövid ideig a \"kedves\" Rákosi elvtárs hívei mondták, de ők is abbahagyták)? hogy a magyar katona náci lett volna (ők ugyan fasisztát mondtak, de ez csak frazeológiai különbség), azonban a mai magyar értelmiség is (márpedig valamit filozófiailag helyretenni az ő dolga), zavarodottan áll a Honvédség II. világháborús szerepének a morális megítélése előtt.
Az ok túl egyszerű.
Egy agresszív háborúba bekapcsolódott vesztes ország(vezetés), és a katonák személyes bátorságának, hadi ügyességének, rátermettségének, hősiességének, a morálfilozófiai ütközését nehéz kiegyensúlyozottan feldolgozni.
A probléma az, hogy MINDEN hősies és eredményes katonai tettünk a háborúnak a szenvedésnek a meghosszabbodását eredményezte.
Az pedig belátható, hogy a szenvedések meghosszabbodásának a dicséretét zengeni morálisan nem vállalható feladat!
Tehát a kérdés az, miképp lehet a katona - vitathatatlan - hősiességét anélkül dicsőíteni, hogy a háború politikai elhibázottságának állítana az alkotó dicsőítő emlékművet?
A győzteseknek könnyű dolguk van a saját hőseik megjelenítésével, hiszen egy morálisan helyes cél érdekében léptek fel, és a katonáik abban tanúsítottak hősiességet. Így aztán nincs morális dilemmájuk.
Mi több - az idő múlásával - egyre inkább megengedhetik maguknak, hogy a bűneikről is egyre valósághűbb és feltáró filmeket készítsenek, hiszen ez nem fogja az érdemeiket kisebbíteni, sőt meg fogja erősíteni a világot abban, hogy egy jó eszme győzelmét szolgáló háborút vívtak, és a tisztességüket is erősíti az ilyen megjelenítés.
A mi gondunk az, hogy mi a mai napig nem számoltunk el Magyarország történelmének sötét lapjaival, a vörösterrortól, 1989. október 23-ig, azokat sem történelmileg, sem lelkileg nem dolgoztuk fel, így aztán nem is látunk tisztán.
Ezért aztán képtelenek is vagyunk a hiteles, tisztességes korábrázolásra.
Ennek oka pedig az általunk \"vezetőink\"-nek titulált politikai elitünk önérdek vezérelt ellenállásán túl, a két szélsőség populista történelemszemlélete, azaz az alulművelt, leegyszerűsítő, önálló gondolkodásra vagy saját képességei, vagy neveltetése okán képtelen, vagy a kritikai gondolkodást elfogultságból elutasító tömegei lehetetlenítik el.
Így aztán vagy ne készít az értelmiségi elit, azon belül is a minősíthető képességű művész filmeket a kor magyar katonáiról, vagy - a valamelyik oldal kiszolgálójának beállt - álértelmiségi készítene valamiféle propagandafilmet.
De ez utóbbitól - szerencsére - nem kell tartani, mert ezt - ismét csak józan önérdekből - semelyik üzleti kör nem finanszírozza meg.
Következésképpen még egy darabig el fog tartani, amíg tartalmas, izgalmas, a valóságot feltáró és pozitív kicsengésű magyar film fog készülni a Honvédség II. világháborús szerepéről.
Ennek egyik - látható - előfeltételeként, el kellene tűnnie Magyarországról, a szélsőségek, a náci eszmények, a náci erő és erőszak iránti rajongás egy jelentős részének, mert amíg ez nem marginalizálódik, addig esély sincs arra, hogy valódi, és tisztességes műalkotások kerüljenek ki az alkotók kezéből.
Azért van olyan autentikus filmes alkotó, aki - igencsak pontosan, tisztességgel, és dokumentarista pontossággal - foglalkozik a magyar katonákkal és tetteikkel.
Sára Sándornak hívják, és érdemes az összes - sok száz órányi - alkotását végignézni.
Ma már - korlátozások nélkül - lehet.
És igen, ahogy Bütyök mondta, változtatni kellene ezen az egészen, csak éppen nem olyan egyszerű, egyoldalú választ adó módon, ahogy Bütyök gondolja.
No. Elnézésedet kérem, hogy komolyan vettelek, és ezért - egy értelmiségi szintű - elemző, és a legkevésbé sem egyoldalú válasszal untattalak.
Üdv: Hajcihő