HunBütyök írta:
Na leírom például... az európai háborús filmek nagy többségének, ellentétben az amerikai filmek mézes-mázos maszlagjával sokkal árnyaltabb és kiforratlanabb jellemrajzai vannak. Az amerikaiak leragadtak a szuperhősök a gonosz világuralmra törő ellenség ellen részeknél, néha egy-eg yhatásvadász klisét puffogtatva vagy drámai helyzetet teremtve, esetleg a nézőktől főggően csinálnak filmet. Egyszerű recept alapján dolgoznak.
Egyszerű sztori, drámai központi téma (lásd Ryan közleán ymegmentése, amikor egy rakat katonát megéri-e feláldozni egy emberért), nagyon eltérő, markáns karakterek, hatásvadász elemek...
A film a nézőknek készül, és minél nagyobb bevételre törekszik. Spielbergre ez az alkotási mód méginkább jellemző. Az amerikaiak nem készítenek jó filmeket alapvetően, hanem tudják hogy mi kell a népnek.
Az európai filmek kicsi tmások, a Finn filmek sé még ide sorolnák jópár keleti filmet is sokkal méásabbnak hatnak. Olyasmi lehet az egész, mint amikor a rendező fordítva áll a dolgokhoz (ez az amit én szeretek zenében, játékban, filmben egyaránt): csináljunk egy filmet az 1944-es eseményekről, olyat ami reális, megmutatja a dolgok valóját, és nem rágógumi... Nincsenek szuperhősök a szó szoros értelmében, a költői kérdések abszolút hiányoznak vagy nagyon elhanyagolhatóak, amiket a nézők utána órákig kérdezgetnének saját maguktól. A jelenetek nem hatásvadászak, inkább tragikusak. A poénok, ha vannak, aprók, sok esetben elsőre nem is tűnnek annak. Szereplők szinte arctalanok, csak azt látjuk minden, hogy bár harcolnak, vitézül állnak szemben az ellenséggel, igazából nem mások mint eszközök, bábok, üres \"számok\" a hatalom kezében.
Azt mondják nekik, hogy menni kell, akkor menni kell... ennyi.
Igazából a finnek például totál más szemszögből készítik filmjeiket... Úgy képzeld el az amerikai filmeket mint egy kínai olcsó cipőgyártó céget... ha az emberek a magas sarkú cipőt szeretik, amin piros masni van, akkor holnaptól magassarkú cipőt gyártunk piros masnival 1000 Ft-ért... mert az kell a népnek...
A finn filmek olyanok mintha egy cipész mester méregdrága de az örökkévalóságnak készített elnyűhetetlen cipői lennének... Nem a tömegtermelés és a \"mocsár\" kiszolgálása a cél, hanem az alkotás. Hogy olyat csináljon amit eddig még senki, és amiből csak egy van. És ha meglátják azt a cipőt valakin akkor tudják, hogy ezt ő készítette. Na ilyen film a Tali-Ihantala is a sok \"mocsárlakónak\" készített Hollywoodi gumirudi mellett... A tali-Ihantalát sosem játszották nálunk, nem kerül tmozikba, mert \"csak\" egy unalmas, ólcsó, jellemtelen, száraz finn film, amire senki ne kíváncsi. Van benne pár Stug III meg pár T-34 és annyi...
Annak idején a P.Mobilnak volt egy dala a Kutyából szalonna című lemezen... a Hülyeség napja... na az jól leírja az amerikai filmek 99%-át... És ez alól a háborús filmjeik sem kivételek...
Na ez egy kimerítő válasz volt amiről lehet beszélni és persze vitatkozni
Mi az hogy \"árnyaltabb és kiforratlanabb jellemrajz\", ez nem igazán értem, vagy ez vagy az, de a kettő együtt... Ha mutatsz nekem egy árnyalt karaktert a Tali Ihantalából, mindent visszaszívok...
\"amerikaiak leragadtak a szuperhősök a gonosz világuralmra törő ellenség ellen részeknél\" Te is írtad, hogy nem egy orosz/szovjet háborús filmet láttál, ezekben a németek nem gonosz világuralomra törő ellenségek, szemben a hős szovjet katonákkal? De gyakorlatilag bármely európai filnek ez az alapja, angol, francia, lengyel, jugoszláv hősök szembe a gonosz nácikkal...
\"jelenetek nem hatásvadászak\" Dehogynem, ugyanazok mint az amcsiknál, csak kicsiben, max nincs rá annyi pénz, de amit tudnak beletesznek, ha több van pl. Breszti erőd, simán elérik az amcsi filmek \"hatásvadászfaktorát\" A Tali Ihantala is tele van százszor látott hatásvadász jelenetekkel, de ezek többségét \"már el is várjuk\" a háborús filmektől.
A finn filmekről írtakkal egyetértek, de vigyázni kell az ilyen kijelentéssekkel, hogy az amerikai filmek \" a nézőknek készülnek \"... Miért kinek kellene? Pont nálunk harapódzott el az a művészi szemlélet - és tette tönkre évtizedekre a magyar filmgyártást - hogy nem a tömegeknek, hanem \"magunknak\" csinálunk filmeket, amit aztán a rendezőn és családtagjain kívűl gyakorlatilag senki sem nézett. Meg kell találni az arany középutat, finneknél maradva pl. a Kiskakukk ilyen volt.
Egyébként sem érdemes általánosítani, A levelek Iwo Jimáról, Az őrület határán pl. pont nem illenek be a képbe, ahogy jópár vietnami téma sem.
Egy film vagy jó vagy nem, vagy tetszik vagy nem, de eleve úgy hozzáállni, hogy amcsi tehát sz*r, európai tehát jó, komoly szemellenzőt feltételez...