Az I. világháborúban igen komoly haditengerészeti állományunk volt. Hisz ha olvastátok a cikkemet (amit remélek) tudhatjátok, hogy az Osztrák-Magyar Monarchiának voltak először monitorhajói Európában, ami nem mondom mekkora újdonság! (Többek között ezért rossz hallgatnom, hogy az OM Monarchia & Török-birodalom már csak jelképes... a török lehet, de a magyar nem). Az I. vh-ból mindenki hallotta már az SMS Szent Istvánt, nos nem csak ő létezett! Tudniillik, igaz ő volt a Monarchia gyöngyszeme a tengereken, de voltak alsóbb alosztályú hajók. Például az SMS Wien, vagy a Velebit és a Tegetthoff és ezeket kísérték általában torpedónaszádok (pl.: Tb 81, Tb 78, Tb 79..etc - ezek ott voltak a Szent István csatahajó elsüllyedésénél.) ezek szolgáltak a tengereken. Ezek speciálisan a Monarchia hajói, de voltak amik csak magyar fennhatóságúak voltak, de voltak amik csak osztrák. A híres Lajta & Maros (1871), Szamos & Körös (1892), Temes & Bodrog (1905), Enns & Inn (1914/15), Sava (1915), Bosna (1917) etc... Voltak I. számú torpedónaszádok és őrnaszádok is. Például a B (1904) és a C & D (1908), vagy az E (1908) és az F,g & H (1908, 1909)Őrnaszád. Dunai hadmozdulatokra tervezték őket, meg a folyók biztosítására.
Hogy melyik hajó élte túl a tanácsköztársaságot? Nem sok, csupán őrnaszádok... tengeri hajónk nem maradt... ami maradt átépítették (lsd.: SMS Lajta).