Csak annyit tudok,hogy a lövege egyenlő volt a 88-asal
és gyorsabb volt mint egy tigris.
Adatok:
A Párduc az oroszországi nagy német páncelosveszteségeket és a már elöregedett Pzkpfw III es IV típusú közepes harckocsikat volt hivatva helyettesíteni. Érdekes a Párduc német besorolása- a németek közepes harckocsinak nevezték, a súlya alapján azonban ( 44 000 kg ) ugyanúgy a nyugati szövetségesek, mint a szovjetek értelmezése szerint a nehézharckocsik közé tartozott. ( Az amerikai Pershingek es a szovjet ISZ típusú harckocsik voltak hasonló súlykategóriában. )
A németek a Szovjetunió megtámadása után, 1941 őszére több KV és T-34 típusú harckocsit zsákmányoltak. 1941 végén új páncélostípus - Pzkpfw V - fejlesztésébe kezdtek a T-34-es konstrukciója alapján. 1941 novemberében egy terezőcsoport látogatta meg a keleti fronton harcoló 4. páncéloshadosztályt. A csoport tagjai, Porsche professzor, ing. Oswald (MAN) a dr. Aders (Henschel) a zsákmányolt T-34- eseket vizsgálták, és konzultáltak a német páncélostisztekkel, akik közül többen a T-34- es lekopirozását kérték a konstruktőröktől. Ez persze elképzelhetetlen volt, de a konstruktőrök gazdagon kamatoztatták az itt szerzett ismereteiket az új német harckocsi fejlesztésénél.
Panther AA fejlesztéssel párhuzamosan foglalkozott a Daimler Benz es MAN. A Daimler-Benz prototipusa, a VK3002 külsőleg szinte a T-34- es pontos mása volt, és ez a fronton problémákhoz vezetett volna, ezért a gyár megszakitotta a projektet. A MAN prototipusa sokkal igéretesebbnek mutatkozott, nagyobb volt a hatótávolsága, mint a Daimler-Benz- változatnak, és benzinüzemű hajtóművel volt felszerelve. A MAN két darabot gyártott le (VK 3002 MAN V1 és V2), és mindkettőt tesztelték az Eisenach melletti próbaterepen. A sikeres tesztek után elinditották a gyártást, a harckocsikat a MAN, a Daimler -Benz, a Henschel und Sohns AG és a Maschinenfabrik Niedersachsen Hannover (MNH) nehézgépgyárakban készitették - egy tank gyártási költsége 117 000 márka volt.
A nulladik széria
Még a tömeggyártás megkezdése előtt elkészitettek 20 darab, ún. nulladik sorozatbeli harckocsit, Ausf. A jelzéssel - ennek természetesen semmi köze nem volt az 1943 szeptemberétől gyártott Ausf. A változathoz. Erről a változatról kevés kép maradt fenn - a Panzer Lehr hadosztály használta, harckocsizók kiképzésére. Valószinűleg ennek a hadosztálynak a kötelékében jutott el 1944- ben a nyugati frontra, Normandiába. 1943 februárjától ezt a változatot Ausf. D1- nek nevezték.
Az első kiadású Párducok Pzkpfw V ausf. D néven jelentek meg - a B és C jelzést, úgy látszik, más Panther- változatokra tartogatták. Az Ausf. D változat alig külömbözött valamiben a prototipustól: a harckocsiágyú torkolati féke volt más, és a parancsoki kupola. A testbe épitett MG 34- es géppuska a harckocsi belsejében foglalt helyet, a csak tüzelés esetén helyezték el a lőréssel ellátott tüzelőállásba. Az 1943 második felében épitett harckocsikat zimmerit- pasztával meg köténypáncéllozássla is ellátták. A torony bal oldalán kör alakú, lezárható nyilás volt, az üres töltényhüvelyek kidobálására szolgált. A harckocsit két Bosch reflektorral is felszerelték.
Az Ausf. A változatot 1943 szeptemberének végétől kezdték el gyártani. Az Ausf. A parancsnoki kupolájára speciális lafettát szereltek egy MG34- es géppuska számára, légvédelmi célokból. Módositották a motor kipufogórendszerét, eltüntették a torony bal oldaláról a lezárható nyilást, megváltoztatták az ágyú bemérőoptikáját, és kettő helyett csak egy reflektorral szerelték fel.
1944 márciusától indult az Ausf. G gyártása, ezt gyártották a legnagyobb számban a Panther - változatok közül. Az elülső páncélzatról eltűnt a harckocsivezető kilátónyilása. Az test oldalsó páncélzatának dőlésszögét 61 fokra változtatták (Ausf. D. és Ausf. A: 50 fok). A motor egy újabb, páncéllemezekkel védett szellőztető ventillátort kapott, a test hátsó részére egy vontatóhorgot szereltek. A reflektort áttették a testről a sárhányóra. Néhány száriának gumirozás nélküli acélkerekei voltak, ezeket a tankokat csak a \"Leibstandarte Adolf Hitler\" SS- hadosztály használta.
Panzerkampfwagen Panther ausf. F
1944 nyarán kezdődött az Ausf. F változat gyártásának előkészitése. A tankon több lényeges változatást eszközöltek: vastagabb lett a páncélzat, az új lövegtorony (Schumalturm 605) a 7,5 cm- es KwK 44 modernizált változatát hordozta (A tervek a későbbiekben a 8,8 cm- es ágyú alkalmazásával is számoltak ). Az ágyút a brünni (Csehszlovákia) Zbrojovka gyár gyártotta, és a modernizálást szintén cseh mérnökök végezték. A lövegpajzs ugynolyan lett, mint a Tiger II- nél, teljesen új volt a célzó és a távolságmérő optika. A testből eltávolitották az MG34- es géppuskát, és a rádiós- géppuskást egy Sturmgewehr44 tipusú támadópuskával fegyverezték fel, amellyel a testbe épitett két lőállásból tüzelni lehetett. A lőállásokat szükség esetén légmentesen le lehetett zárni. A harckocsiból csak 2 darab készült el a háború végéig.
A Jagdpanther páncélosvadász
1942 januárjának elején az esseni Krupp- konszern egy 8,8 cm- es ágyúval felszerelt páncélosvadász kifejlesztésére kapott megrendelést. A gyár júniusra elkészült egy kisérleti járművel, melynek súlya 30 000 kg, az elülső páncélzat 80 mm, az oldalsó 60 mm vastag volt. A Pzkpfw IV alvázára épült. A prototipust egyáltalan nem tesztelték, és augusztusban inkább egy nehezebb páncélosvadász megtervezése mellett döntöttek, amelynek alapjául a MAN VK3002 prototipusa szolgált. Októberre és novemberre elkészültek a modellek (fából, 1:10, majdpedig 1:1 arányban), 1943 elején beindult a gyártás, a braunschweigi Mühlenbau und Industrie AG (MIAG) és a hannoveri Maschinenfabrik Niedersachsen gépgyárakban. A harckocsi 8,8 cm- es KwK 43/2- es agyúval, és egy MG 43- as géppuskával volt felszerelve. Az elülső páncélzat vastagsága 80 mm volt.
A háború alatt több Németországgal szövetséges állam is érdeklődött a Párducok iránt: a tank licenszét Magyarország is meg akarta venni, de a németek a licencért 200 millió márka uzsoraárat kértek. Igy a 200 db-os magyar gyártás minden egyes tankját 1 000 000 márka terhelte csak licenceköltség cimén, ez pedig sokkal több volt, mint a tank teljes ára, igy érthetően nem jött létre az üzlet.
1943- ban Svédország megvett egy Pzkpfw V Panthe Ausf. A- t. Ugyanezen év februárjában intenziv német olasz megbeszélések folytak egy olasz FIAT- gyár Panther- gyártásra való átalakitásáról. A MAN gyár már el is készitette a gyártáshoz szükséges gépsort, de az olasz kapituláció megakadályozta terv megvalósulását.
Japán is megrendelt egy Párducot, egy PzKpfw VI Tiger H1- el egyetemben. A tankok azonban soha nem lettek elküldve Japánba.
A harckocsiágyú
A Párduc fő fegyvere a 75 mm- es 7, 5 cm KwK 42 páncéltörő ágyú volt. Az ágyúcső hossza 70 kaliberhossz (L/70) - 5250 mm, a torkolati fékkel együtt 5535 mm. Az ágyúkat a düsseldorf- i Rheinmetall - Borsig és a brünni Zbrojovka gyár készitette. Az ágyú súlya 1000 kg volt, lövegpajzzsal együtt 2650 kg.
A motor
A harckocsit Maybach HL 230P30 vagy pedig Maybach HL 210P45 tipusú hajtóművek hajtották. A motor 3000- es fordulatszémon 700 lóerőt adott le- a gyakorlatban a motor maximálisan 2500- as fordulatszámot ért el. Az üzemanyag 74- es oktánszámú benzin volt, a benzintartály 730 liter befogadására volt képes.
Akcióban a Párduc
A Párducok a kurszki csatában debütáltak, nem éppen fényesen: a német offenzíva, majd a szovjet ellentámadás és a német visszavonulás alatt a németek csaknem mindet elvesztették, méghozzá anélkül, hogy a Párducok jelentősebben be tudtak volna avatkozni a harcokba- újra jelentkeztek a hajtómű- , és az futóműproblémák; a motor hajlamosnak mutatkozott a túlmelegedésre, a lánctalpak is gyengének bizonyultak és gyakran elszakadtak. A néhány megmaradt darabot vissza kellet küldeni gyárakba, alapos átdolgozásra. A kijavitott változatok (Ausf.A, Ausf.G) már jobban szerepeltek, a harckocsit tűzerejének, páncélzatának valamint mozgékonyságának az aránya magasan az átlag fölé emelte, és a II. világháború egyik leghatékonyabb tankjává tette, a szövetségesek nyomasztó létszámfölénye ellenére. Az amerikai hadsereg statisztikája szerint 1 Párduc kilövése 5 Sherman, vagy 9 T-34- es kilövésébe került. A gyenge pontja a meglehetősen vékony oldal páncélozás volt. A németek ezért a páncélostámadások alkalmával oldalról rohamlövegekkel fedezték a támadó Párducokat.
Panther G 1944-45- ben több tesztet is végeztek speciálisan fel szerelt Panthereken- próbálkoztak infravörös optikával és képátalakítóval, új típusú hajtóművekkel- Daimler Benz dízelmotorral meg a BMW módosított repülőgépmotorjával. A tesztek sok esetben kiválóan sikerültek, de e módosított harckocsik sorozatgyártására és harci bevetésére valószínűleg sohasem került sor.
A Rheinmetal-Borsig, a Krupp es a cseh Skoda is épitett egyedi, a korukat messze megelőző Panther- változatokat. A Krupp- projektek közül főleg a Panther- alvázra épült 12,8 cm -es ágyúval felszerelt önjáró löveg volt érdekes, a Rheinmetal-Borsig pedig több, légelháritó ágyúkkal ellátott konstrukcióval is próbálkozott, azonban egyik járművet sem gyártották soha sorozatban. A Skoda egy 150 mm- es rakétavetőt tervezett a torony helyébe, de ez a verzió még prototípus- stádiumot sem ért el.
Technikai adatok Panzerkampfwagen Panther ausf. D
Hossz 8,86 m
Szélesség 3,43 m
Magasság 2,95 m
Súly 44 000 kg
Fegyverzet KwK 42 L/71 75mm- es ágyú, 3 db. 7,62 mm-es géppuska
Motor Maybach HL 230, 670 lóerő
Sebesség 55 km/h ( úton )
Hatótávolság 177 km ( úton ), 88 km ( terepen )
Páncélzat 15-80 mm, a tornyon 110 mm
Szerkesztette: Álmos97, Időpont: 2009-04-22 19:24<br><br>Szerkesztette: Álmos97, Időpont: 2009-04-22 19:24