Az oldal semmilyen felelősséget nem vállal a hozzászólásokért!

Üdv, Vendég

TÉMA: Repülők

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 18 16:07 #51509

  • Panther
Ugyan nekem nem volt alkalmam elolvasni az egészet, de a hosszából és a kiragadott részletekből arra következtetek, hogy értessz hozzá. A B-50-esről még nem hallottam, annak is utánajárok a weben.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Repülők 2011 jan. 18 16:09 #51510

Gipszj írta:
Weiss Mannfréd. A gépet WM-23 Ezüstnyílnak nevezték ha jól emlékszem és ugyanazzal az 1o3o LE-s 14 hengeres csillagmotorral repült mint a Héjja. Maximális sebessége nagy magasságban 53o km volt óránként. Nem volt egy teljesen kiforrott konstrukció, csűrője nagy sebességnél belebegett, ez lett a vége is, ettől odaverte magát mind az egy példány, nem fejlesztették tovább.




A WM–23 Ezüst Nyíl a Weiss Manfréd-repülőgépgyár által gyártott magyar tervezésű alsószárnyas, zártkabinos, behúzható futóműves, együléses vadászrepülőgép. A gépet Samu Béla és tervezőcsoportja tervezte. A munkák 1939 nyarán kezdődtek. Motorjául az akkor a Weiss Manfréd gyárban a francia Gnome-Rhône 14Kfrs Mistral Major kétkoszorús csillagmotor licenc-változatát, a WM–K–14B-t szánták. Összesen egy prototípus épült, ez a gép 1942-ben egy kísérletirepülésen bekövetkezett baleset során megsemmisült.

Műszaki adatok:

Személyzet: 1 fő
Hossz: 9,12 m
Fesztávolság: 9,6 m
Szárnyfelület: 18,5 m²
Magasság: 3,3 m
Max.felszállótömeg: 2600 kg
Motor: 1 db 1030 LE-s WM–K–14B 14 hengeres, léghűtéses, kétkoszorús csillagmotor
Fegyverzet: 2 db szinkronizált 12,7 mm-es nehéz géppuska a törzsben, 2 db 8 mm-es géppuska a szárnyban, 20 kg bombateher;)
Téma zárolva.

Válasz/Re:Repülők 2011 jan. 18 16:11 #51511

Panther írta:
Köszönöm. Van egy oldal esetleg, ahol bővebben informálódhatok a típusról? Már ha van még valami érdekesség. Készült a gépről fénykép?


Egy kép róla:

www.csepel-sziget.hu/wordpress/?s=wordpress&paged=6;)


Infók:

1941. febr. 02. – Samu Béla tervei alapján gyártott WM 23 Ezüst Nyíl típusú együléses vadászrepülőgép első berepülése megtörténik.

1941. ápr. 21. &amp;#8211; A WM 23 repülőgép Tököl közelében lezuhant, pilótája Boskovits Sándor ejtőernyővel sikeresen kiugrott.<br><br>Szerkesztette: Kamikaze, Időpont: 2011-01-18 17:12
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 18 18:18 #51518

  • Gipszj
Panther írta:
Ugyan nekem nem volt alkalmam elolvasni az egészet, de a hosszából és a kiragadott részletekből arra következtetek, hogy értessz hozzá. A B-50-esről még nem hallottam, annak is utánajárok a weben.

A B-50-es a B-29-es utódja volt, kb.60t helyett kb.76 t felszállósúllyal, a motorok összteljesítménye felszállásnál 8800LE helyett 12-14000 LE volt.
Az alulmotorizáltság az amerikai típusok jellegzetessége a mai napig. Kecskeméti repülőnapon láttam F-15-t fölszállni, végiggurulta a betont, hogy ne legyen annyira feltünő, majd nagynehezen emelkedni kezdett. Ugyanezt tapasztaltam Kairóban, ahonnan 37-el jöttünk haza, akkora volt a nekifutási hossza, hogy azt hittem gurulva jön Budapestig. Az 54-es után kiábrándító volt. Úgyis mondhatnánk, hogy az amerikai gépek a minél olcsóbb üzemeltetésre vannak optimalizálva, ki van számítva, hogy hány lezuhant repülőért fizetett kártérítés fér bele a gyengébb szerkezet, hajtómű által elérhető megtakarításba. Másszóval NEM utasbarát repülőgépek.
Kiegészítésképpen: A majdnem kortárs IL-18-as utasszállítónak -súlyban a B-29-el gyakorlatilag megegyezett, a B-50-el egyidőben is használták- 8800LE helyett 17000LE volt a startteljesítménye.
Melegben a levegő sűrűsége csökken, ezért ugyanakkora fölhajtóerőhöz nagyobb sebesség kell, a motorteljesítmény meg csökken. A Zlin Z-526-os emelkedőképessége 0 fok környékén a súlytól függően 5-6m/sec volt, 30 fokban pedig 1(!) m/sec környékén.
Ezért zárták hamar az örvlemezeket (a hűtőlevegő szabályozható kiömlőnyílásai) és gurulták végig a pályát (a gurulás kisebb állásszöggel történhet mint az emelkedés, ez pedig kisebb ellenállást jelent)

Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2011-01-18 19:29<br><br>Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2011-01-18 20:01
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 19 14:40 #51534

  • Panther
Köszönöm az infókat, sok időt spóroltam meg vele. A neten nem mindíg azt kapod, amit beírtál.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 19 18:15 #51543

  • vaskutya
Tisztelt olvasók!

joebaugher.com/uscombataircraft.html

Ajánlom mindenkinek ezt a címet. Már régóta nem frissített. de kimeríthetetlen adatforrás, a hadirepülés minden korából.
Tisztelettel vaskutya
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 20 15:49 #51551

  • Panther
Köszönöm, ezt a címet megjegyzem.

Egy valami piszkál egy ideje. Az amerikaiak miért tartották jobbnak a Corsairt, mint a Mustangot? És ha az volt, a Corsairt miért csak a haditengerészet alkalmazta?
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 20 21:32 #51565

  • Gipszj
A kérdés érdekes, sőt jogos. Azonban a Corsair-t anyahajóról történő üzemeltetésre szánták. A fejlesztés során súlypont problémák miatt a prototípushoz képest a pilótafülke hátrébb került és így már messze nem volt olyan jó a kilátás a gépből mint eleinte. Többek között ez volt az oka, hogy a Corsairt tudomásom szerint sohasem vetették be anyahajóról. Hogy miért nem használták az egyiket a másik helyén arra nézve csak találgatni tudok. A Mustang mint szárazföldről üzemeltethető gép sokkal kevésbé volt erős felépítésű gép mint a hordozókra szánt típusok, arra teljesen alkalmatlan volt. Ettől a Corsairt lehetett volna Európában is üzemeltetni, de nehéz, nagy lóerejű gép volt. Gondolom a flotta és a hadsereg (akkor még a légierő odatartozott) nagyon szerethették egymást, magyarul irigyek voltak. Egyik nem adott a másiknak, meg más szempontok szerint készültek a gépeik. Az egymással szembeni irigységet nem is nagyon titkolják. Ez az én gyanúm amit itt leírtam. Ha valaki tud biztosat örömmel olvasnék róla.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 21 09:38 #51568

Gipszj írta:
A kérdés érdekes, sőt jogos. Azonban a Corsair-t anyahajóról történő üzemeltetésre szánták. A fejlesztés során súlypont problémák miatt a prototípushoz képest a pilótafülke hátrébb került és így már messze nem volt olyan jó a kilátás a gépből mint eleinte. Többek között ez volt az oka, hogy a Corsairt tudomásom szerint sohasem vetették be anyahajóról. Hogy miért nem használták az egyiket a másik helyén arra nézve csak találgatni tudok. A Mustang mint szárazföldről üzemeltethető gép sokkal kevésbé volt erős felépítésű gép mint a hordozókra szánt típusok, arra teljesen alkalmatlan volt. Ettől a Corsairt lehetett volna Európában is üzemeltetni, de nehéz, nagy lóerejű gép volt. Gondolom a flotta és a hadsereg (akkor még a légierő odatartozott) nagyon szerethették egymást, magyarul irigyek voltak. Egyik nem adott a másiknak, meg más szempontok szerint készültek a gépeik. Az egymással szembeni irigységet nem is nagyon titkolják. Ez az én gyanúm amit itt leírtam. Ha valaki tud biztosat örömmel olvasnék róla.



Így van!
A Corsair egy robosztus, erős, jól terhelhető gép volt!
Ráadásul erős fegyverzettel volt felszerelve, amihez párosult a bomba-terhelhetőség is! Ezáltal nemcsak vadász, hanem pl. csapásmérő feladatkörben is kiválóan lehetett alkalmazni! A gép főként ezeknek a bevetéseknek köszönhette hírnevét nemcsak a II. vh-ban, hanem még utána is! (Bár a Mustang kiválló gép volt, mégis a felhasználhatóságot tekintve a Corsair sokoldalúbb volt!)
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 22 10:42 #51600

  • Panther
Igen. ezt csak úgy lehetne megtudni, ha összemérnénk a tudásukat. A Corsair sosem találkozott Bf-109-el, a Mustang sem Zeroval, legalábbis én nem tudok róla. A Hellcatet is nagyra tartották, az is hasonló sztori lehetett. De hogy érted, hogy a Corsairt nem vetették be anyahajóról? Akkor meg mire fel kellett a behajtható szárny?

Ezek szerint a Battlefield 1942 készítői is tévedtek. Mellesleg amúgyis jobban tették volna, ha a Hellcatet használják, hiszen a Corsairt még nem vethették be pl. Guadalcanalon, és bár a Hellcatet sem, az jobban hasonlít az akkor használatos Wildcatecre.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 22 12:18 #51605

  • Gipszj
Úgy értem, hogy anyahajóról üzemeltethető gépnek szánták, de a háború alatt nem vetették be anyahajóról tudomásom szerint. A berepülés során igen, de hadművelet során nem. A háború utáni felhasználásában nem vagyok biztos. Úgy tudom azért nem vetették be anyahajóról, mert nagyon hosszú volt az orra, nem lehetett annyira kilátni előre leszállás közben, amennyire egy hordozón kell. Főleg a sorozatpéldányokra áll ez.<br><br>Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2011-01-22 13:20
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 22 22:38 #51650

  • Metalljacket
Gipszj: Úgy értem, hogy anyahajóról üzemeltethető gépnek szánták, de a háború alatt nem vetették be anyahajóról tudomásom szerint.

Súlyos tévedés, Barátom! Az amerikaiak ugyan az első próbálkozások után feladták és szárazföldi repterekről használták az egyébként rendkívüli tulajdonságokkal bíró gépet, de az angoloknak annyira megtetszett,hogy kidolgozták a leszállás módszerét. A lényege az hogy a pilóta egy bizonyos oldalszöggel repült rá a hordozóra és az utolsó pillanatban fordult rá a kanyarodáshoz megdöntött géppel a leszállópályára. Ezért csak az utolsó pillanatban veszítette szem elől a fedélzetet, de akkor már gyakorlatilag rajta is volt. Az angolok módszerét átvéve az F4U az amerikai flottának is felbecsülhetetlen szolgálatot tett. Még a koreai háborúban is repülték hordozóról felszállva, meg szárazföldi repterekről is. A modern sugárhajtású gépek között egy sem akadt, amelyik tudta volna azt, amit a veterán F4U.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 22 23:02 #51651

  • Metalljacket
Panther: Ezek szerint a Battlefield 1942 készítői is tévedtek.

Hajaj, de még mennyire! Az F4U \'43 végén került csapatszolgálatba, Guadalcanalon biztos hogy nem volt ott. Nem kell ezekben a filmekben technikai vonatkozásban annyira megbízni. Dokumentumfilmekből bevágnak látványos részleteket, aztán csak a rendező lelkiismeretességén múlik, hogy hiteles-e a dolog. Láttam olyan monstre amcsi filmet, ahol az F4U kötelék kiengedett futóval végez alacsonytámadást a japán erődítések ellen! Hát ki az az idióta pilóta, aki ilyen bevetésen még azt a fáradtságot se veszi magának hogy megnyomja a Futómű Be gombot? És mind a 4 ilyen hülye?
Orosz háborús film, a német támadás kezdete 41-ben. Mit látok az égen? Hős orosz pilóták harcolnak a betolakodókkal. Milyen gépeken? Nem, nem Rata. IL-2 kötelék! Akkoriban az IL-2 még a prototípus közelében se igen járhatott. Ott volt már a rajzasztalon de hát amíg onnan felrepül...
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 23 06:40 #51652

  • HunBütyök
Sokan sajnos ilyen kommersz kereskedelmi szemetekből informálódnak és készpénznek veszik amit ott látnak.
Pl. mindneki azt hiszi hogy a németek annyira de annyira szuperek és modernek voltak és mindenük annyira kiváló volt. Hát ez annyira igaz, mint minden más országnál. Haverom suddenben pl. megkérdezte: miért a K98k nem a legjobb?!?!? Erre én: hát.. igazából egy totál átlagos paraméterekkel bíró puska volt...

Na de nem offolok, sajnos igen: filmek, játékok sokszor tévednek. De ezt már én i sleírtam párszor.
Amúgy 1941-ben vol tmár Lagg-3 is, I-15 is meg I-153 is.
De Po-2, MBR-2 reőülőcsónak, TB-3 meg sok sok szuper repülőgép.
Az 1941-es szovjet gépek közül, ha vadászokról van szó, az I-153 talán nálam a befutó. Olyan mint egy kis dagi dongó.

Tényleg, az amerikaiaknak is volt kétfedeles dagi dongójuk. Ezekről tud valaki valamit? Grummann F3F volt a neve neki.
A Thunderbolt volt a kedvenc amerikai repülőgépem és a P40 Warhawk, de amint megláttam az F3F-et, egyből kiselejteztem őket kedvenc listámról.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2011 jan. 23 06:52 #51653

  • Gipszj
Metalljacket írta:
Panther: Ezek szerint a Battlefield 1942 készítői is tévedtek.

Hajaj, de még mennyire! Az F4U \'43 végén került csapatszolgálatba, Guadalcanalon biztos hogy nem volt ott. Nem kell ezekben a filmekben technikai vonatkozásban annyira megbízni. Dokumentumfilmekből bevágnak látványos részleteket, aztán csak a rendező lelkiismeretességén múlik, hogy hiteles-e a dolog. Láttam olyan monstre amcsi filmet, ahol az F4U kötelék kiengedett futóval végez alacsonytámadást a japán erődítések ellen! Hát ki az az idióta pilóta, aki ilyen bevetésen még azt a fáradtságot se veszi magának hogy megnyomja a Futómű Be gombot? És mind a 4 ilyen hülye?
Orosz háborús film, a német támadás kezdete 41-ben. Mit látok az égen? Hős orosz pilóták harcolnak a betolakodókkal. Milyen gépeken? Nem, nem Rata. IL-2 kötelék! Akkoriban az IL-2 még a prototípus közelében se igen járhatott. Ott volt már a rajzasztalon de hát amíg onnan felrepül...

Azt, hogy Corsair-ok hajtottak-e végre alacsonytámadást japán erődök ellen nem tudom. Azt, hogy ha volt ilyen miért kiengedett futóval azt igen. A repülőgép nagy motorteljesítménnyel stabilan és LASSAN tud így repülni. Alacsonytámadást könnyebb így végrehajtani, meg veszélyesebb. Egyébként azt írtam, hogy a II. VH. alatt Corsair-t nem vetettek be anyahajóról. Elismerem félreérthető a háború alatt, de ezt értettem. Azt írtam is, hogy háború utáni szereplését nem ismerem. Azt most is állítom, hogy a VH. alatt csak szárazföldről üzemeltették. Amúgy ez a csúsztatva leszállás nem tartozik a biztonságos eljárások közé, pláne kiengedett féklappal. Nyilván rep. gép típusa válogatja, de a hatvanas-hetvenes években nyitott féklappal csúsztatni tilos volt. Bár lehet, csak nagyon veszélyes.
Megnéztem ai nterneten, a Wikipedia angol változata szerint voltak bevetések hordozókról, de nem szerették a rossz leszállótulajdonságai miatt. A gúnyneve kb. zászlósgyilkos volt, ami alatt a kezdők (zászlósok) egészségére gyakorolt kedvezőtlen hatást kell érteni. Többször is rendszeresítették hordozókon, de valahogy nem akart sikertörténetté válni. A szárazföldi üzemelésben viszont jól bevált. A Wikipedia angol változata szerint a háború alatt használta a Royal Navy is.<br><br>Szerkesztette: Gipszj, Időpont: 2011-01-23 10:55
Téma zárolva.
Az oldal megjelenítéséhez szükséges idő: 0.15 másodperc
Joomla templates by a4joomla