HunBütyök írta:
Nekem most három új kedvenc repülőgépem lett.
R-1, R-5 és I-15.
Az I-15-ön 4 darab géppista is volt és vitt még 150 kg. bombát is!
Sajna infót kevset leltem róluk, de talán valaki ismeri őket. Hajcihő biztosan.
Na most az I-15-ről:
Polikarpov I-15 Csajka; И-15 Чайка = magyarul; Sirály.
Tervezőjét Nyikolaj Nyikolajevics Polikarpovot miután 1931 júliusában amnesztiával szabadult a 10 éves kényszermunka ítélet alól (
A sztálini politikai tisztogatások alatt, 1929 októberében letartóztatták és halálra ítélték. A halálbüntetést azonban nem hajtották végre. Két évvel később, 1931-ben 10 év kényszermunkára ítélték és áthelyezték az NKVD felügyelete alatt, a Butirka utcai börtönben működő CKB–39 tervezőirodába. 1931 júliusában azonban a Polikarpov repülőgépeivel elégedett Sztálin parancsára amnesztiával szabadlábra helyezték.)nekilátott az I-15 megtervezésének. Ez a gép volt a Szovjet légierő utolsó biplán vadászgépe. (I-153 néven = I-15, 3. változat, gyártották a módosított, korszerűsített modellt 1937-től, először I-15BIS, majd a 3. modifikációt, immár behúzható futóművel.)
A gép mindenben megfelelt a korszak követelményeinek, hasonló paraméterekkel bírt, mint a többi kétfedelű vadászgép, és a korlátai, hibái is gyakorlatilag hasonlók voltak.
A korban rendkívül gyorsan fejlődött az aerodinamika és a statika de a metallurgia tudománya is, és ezek a gépek, mint a biplán korszak utolsó mohikánjai - a korszerűbb egyfedelű gépekkel szemben - hónapok, hetek alatt elavultak.
Sebességüket már nem lehetett tovább növelni, és kb. 500 km/h sebességhatárnál (zuhanórepülés közben), már kormányozhatatlanná váltak a nagy és zavart légerők okán.
Ezekre a gépekre úgy kell tekinteni, mint az első világháborús repülő drótakadályok utolsó \"romantikus\" képviselőire. Ennek ellenére - második vonalbeli feladatokra - az I-15BIS-eket a második világháború végéig használták.
A legtöbbet gyártott I-15-ös (I-15 M-22, vagy az I-15BIS) általános jellemzői:
Személyzet: 1 fő
Hossz: 6,10 m, vagy (BIS) 6,27 m
Fesztávolság : 9,75 m, vagy (BIS) 10,20 m
Magasság: 2,20 m, vagy (BIS) 2,19 m
Szárnyfelület: 21,9 m² vagy (BIS) 22,5 m²
Üres tömeg : 1012 kg, vagy (BIS) 1310 kg
Felszálló súly: 1415 kg, vagy (BIS) 1900 kg
Hajtómű: 1 db M-22 csillagmotor, 353 kW (473 LE) vagy (BIS) Svecov (Wright), M-25V (R-1820-F3 Cyclone) (750 LE)
Teljesítmény:
Maximális sebesség : 350 km/h vagy (BIS)370 km/h
Hatótávolság : 500 km, vagy (BIS) 530 km
Szolgálati magasság: 7250m, vagy (BIS) 9500m
Emelkedőképesség : 7,6 m/perc, vagy (BIS) 6,9 m/perc
Felületi terhelés : 65 kg/m²
Teljesítmény/tömeg arány : 0,25 kW/kg (0,3352 LE/kg)
Fegyverzet:
4 db fixen beépített, előre tüzelő 7,62 mm-es PV-1 géppuska , vagy
2 db fixen beépített, előre tüzelő 12,7 mm-es BS géppuska
Legfeljebb 6 db 100 kg (BIS-nél 150 kg) összsúlyú bomba, vagy
6 db RS-82 rakéta
A korszak hasonló gépei:
Avia B-534
Fiat CR.32
Grumman F2F
Gloster Gladiator
Hawker Fury
Heinkel He 51
Ikarus IK 2
PZL P.7