cserpakszabi írta:
Hajcihő írta:
Kamikaze írta:
Bazooka Joe írta:
A Focke-Wulf Fw 200-ról mi a véleményetek?
Talán a németek egyetlen 4 motoros gépe volt, ami bombázó feladatkörrel is rendelkezett.
Vajon miért nem ezt a típust preferálták a németek, a 2 motoros bombázókkal szemben?
Azért akadt még négymotoros gép a németeknél.
Azért nem preferálták, mert az I. vh után a versaillesi békeszerződés sok mindent megtiltott! Egyrészt négymotoros bombázókat sem igen lehetett fejleszteni, meg a hozzájuk megfelelő nagyteljesítményű motorokat sem... A későn (1930-as évek vége) megkezdett fejlesztéseket, meg a háború (nyersanyag, pénz stb.) lassította le, hogy már a Luftwaffe stratégiájáról ne is beszéljek...

Majdnem igaz. Az egyetlen négymotoros bombázógép a He 177 volt, ez azonban egy ikermotoros gép volt, és állandóan túlhevültek a motorjai, ráadásul meg sem közelítették a szövetségesek három - európában legnagyobb számban bevetett - négymotorosának (B17, B-24, Lanchaster) a teljesítményét.
A gyártás elmaradásának a német Blitzkrieg filozófia volt az oka, amely pedig a náci ideológia elbizakodottságára, gőgjére alapult.
Ez igaz. A stratégiai bombázók terén hiányosságok voltak, ezért fejlesztették ki a He 177-et. Sok gondot okozott a motorjai. De a fejlesztők nem elégedtek meg azzal, hogy csak stratégiai bombázásokat hajtson végre, hanem hogy a Ju-87 Stuka mellett legyen még egy, hasonó, vagy talán még jobb képességű zuhanóbombázó. Ezzel csakugyan elhúzták a gyártás időpontját (tesztek, kifejlszetések, stb. Ráadásul több, mint 50 pilóta (talán 56) halált lelte a tesztrepüléseken)
Nos ezt a bombázót egy 1936-os tender alapján tervezték, azzal a korban elterjedt nézettel, hogyha gyorsabb, moint a vadászgépek, akkor vadászkíséretre sincs szüksége.
Az első prototípus 1939 novemberében szállt fel, és az egész háború alatt folyamatosan fejlesztették, de se az aerodinamikai, se a motorhibáit se a statikai hibáit nem tudták megoldani.
Alapjaiban egy jó ötlet volt, de kivitelezhetetlen a kor eszközeivel, és a háború nyomása alatt.
Ugyanakkor soha nem fektettek rá kellő hangsúlyt, mert a politikai elképzelésekben sosem szerepelt a stratégiai bombázás szükségessége megfelelő prioritással.
Ugyanakkor jellemző a német hadvezetés szűklátókörűségére, hogy ezt a rendkívül magas kísérleti igényű nehézbombázót erőltették, ahelyett, hogy főbb elemei felhasználásával egy \"szokványos\" négymotoros bombázót építettek volna.
A két motorgondolának az a gyakorlati hátránya is megvolt, hogy egy - bármilyen okból - előálló motorhiba esetén a gép azonnal egy teljes oldali motorját veszítette el, és repképtelenné vált.
A megfelelő tűzfalak hiányában a pilóták gyűlölték ezt a speciális gőzhűtésű gépet, amin soha nem tudták megoldani a motorok túlmelegedését, és az üzemanyagvezetékek, vagy olajvezetékek szigetelését, aminek következtében a gépek rendre kigyulladtak. Nem véletlenül nevezték őket \"Lángoló koporsónak\"
A gép aerodinamikai tulajdonságai is rosszak voltak, hajlamos volt a lecsúszásra és irányíthatalanságra.
A gépet Fowler féklapokkal látták el, amik - elméletben - jó zuhanóbombázó tulajdonságokat biztosítottak a gépnek, azonban a méretei miatt keletkező hatalmas légerők a féklapok torzulásához és így működésképtelenségéhez vezettek, ami szintén a gépek megsemmisülését okozta.
A német hadvezetés mégis kénytelen volt ragaszkodni a zuhanóbombázó (itt inkább merülőbombázó) funkcióhoz (max. 60 fokos merülési szögben), mivel nem rendelkeztek olyan nagypontosságú bombacélzó készülékekkel, mint amilyen a szövetségesek Norden bombacélzó analóg számítógépe volt, és így a bombavetések horizontális repülésből nem voltak kellő pontosságúak.
Ez volt az egyik oka annak, hogy fel sem vetődött bennük, hogy ilyen támadásokkal kellő stratégiai eredményeket tudjanak elérni. A háború előtt Udet bizonyította a számukra, hogy a legeredményesebb bombázási módszer a zuhanóbombázás. Ebben igaza is volt, a kor bombacélzó berendezéseinek fejletlensége ismeretében.
Mire pedig ráeszméltek arra, hogy a szövetségeseknek van valami olyan eszközrendszerük, ami alkalmassá teszi a stratégiai légierejüket az elfogadható pontosságú területbombázásra, addigra már nem maradt idejük megfelelő bombacélzó rendszer kialakítására.
Ennek a gépnek a sorsa is rámutat arra a szűklátókörű
stratégiai gondolkodásra ami a Reichet jellemezte.
Minden valószínűség szerint, ha a náci pártban és Hitlerben nincs meg a mindenek felett álló propagandaigény az azonnali sikerek hajszolására, és kellő türelemmel, és előrelátással hagyja a tudományos fejlesztéseket - józan stratégia mentén - a hadsereg és a légierő fejlesztésében érvényesülni, akkor nem időleges eredményeket ért volna el a hadicéljai tekintetében, hanem folyamatos erőfölénnyel képes lett volna az eredményeik biztosítására, megtartására.
Persze, ha rendelkezett volna a bölcsességgel, politikai rendszere pedig a józansággal, akkor háborút sem indított volna, vagy, ha igen, akkor józan és méltányolható politikai célok mentén, amely nem terjedt volna túl Versailles megalapozott revízióján.
De sem az ember, sem a kor, sem a közgondolkodás, sem a XIX-ik századból feltörekvő \"népboldogító\", egyben kirekesztő eszmék elburjánzása nem tette ezt lehetővé.
Ám ez már a korszak politikai áramlatainak az elemzése. Pusztán azért érintettem a témát, hogy érthetően beágyazzam ennek a gépnek a sorsát kora és társadalma szövetébe, érthetővé téve sikertelensége - determinált - okát.