Gipszj írta:
Én nem tartom hihetőnek az alábbiak miatt:
Ha öntudatlan állapotba került, akkor nem is tudott futót és féklapot nyítni. A futó még hagyján, de féklap nélkül elég nagy lehetett a legkissebb sebessége a Spitnek. A gáz sem volt levéve, de ez nem érdekes, mert úgyis csak akkor érhetett földet amikor a motor leállt. Azonban a gép vízszintes repülésre lehetett kitrimmelve, ez utazósebességet jelent. Ilyen állásban nem tudom, hogy miért nem esett át a repülőgép a sebesség fenntartásához szükséges vonóerő nélkül.
Az, hogy siklás közben nem ment neki semminek az könnyen lehet. Hogy milyen terepen ért földet azt nem tudjuk, de futó nélkül nem szokás betonra szállni, mert tűzveszélyes, bár itt nem volt már minek égnie. Azonban a Spitnek a légtorka (ahol beszívta a levegőt) az a motor alatt volt, Az olaj és vízhűtő pedig a szárny alatt. A repülőgép súlypontja pedig ezek fölött. Ez utóbbi azt jelenti, hogyha ezek valamelyike csúszás közben elakadt-akár a szántásban is- akkor a gép nagy valószínűséggel átvágódott. Ahogy ezt Pierre Clostermann írta a könyvében. Ő nagyon majrézott, hogy amikor a gép fölágaskodott merre fog esni, szerencséje volt, nem előre.
Annyit tennék hozzá, hogy szálltam le néhányszor terepen, de nagyon észnél kellett lenni, pedig ezek vitorlázórepülőgépek voltak, ezeknél ez nem számít rendkívülinek. Így NAGYON kilebegtetve is érezni lehetett, hogy nem sok hiányzik az átvágódáshoz. Márpedig a Spit 3 tonna körül lehetett üresen az ha ráesik valakire azt nem köszöni meg. Részemről a dolog valószínűsége annyi, mintha egymás után kétszer lenne 5-öm a lottón.
Mégegyszer az előbbi, olyan formában ahogy szerettemvolna.
Hát igen, egy hasraszállás eléggé \"érdekes\" következményeket vonhatott maga után, mind a Spiteknél, mind a Messzereknél, de számtalanszor előfordult, és az esetek egy jelentős részében a pilóták megúszták, legfeljebb beverték a képüket, és ez néhány fogukba, netán orr, vagy/és arccsonttörésükbe került, bár az sem tartozik a kellemes hétköznapi elfoglaltságok közé.
Számtalan fotó és visszaemlékezés bizonyítja, hogy volt rá precedens.
Nyitott futóval nagy valószínűséggel berádlizott volna, ami sokkal kellemetlenebb következményekkel járt, mert ekkor az esetek többségéében átvágódtak, bár ilyenből is volt szerencsés megmenekülés.
A hasraszállás vízen sokkal veszélyesebb valami, mert a víz olyan hirtelen akasztja meg a hűtők torkainál fogva, hogy szinte biztos az átvágódás, míg valami mezőn van rá esély (még az Mk VIII-as Griffon motoros szériáktól is, amelyeknek a légbeömlője sokkal nagyobb és előrébb van), hogy egy jó besiklási szög esetén ellapuljanak és nagyobb gond nélkül megálljon a gép.
Csak egy hipotézis: Tegyük fel, hogy a Csatorna felől a gép szépen besiklik, és megfelelő magasságban elkapja a \"Doveri fehér sziklák\" felett valamelyik sík mezőt a partszakaszon. Így van elvi esélye annak, hogy megússza, még kilebegtetés nélkül is, ha kb. valahol az átesés előtti állapotban van a gép, azaz kellően lelassult.
Ugyanakkor \"csak\" a siklási szögének kellett jónak lennie. Akár erre is van elvi esély. Amit nem értek, az az, hogy az rendben van, hogy amíg megy a motor, egy nyugis pilóta vígan szundikál, de, ha elhallgat, nos az rendes ébresztő.
Ja, és a Spitek üres súlya kb. 2,2 tonna, bár azt sem nevezném pihe puha párnának, ha a fejemre esik.