Az oldal semmilyen felelősséget nem vállal a hozzászólásokért!

Üdv, Vendég

TÉMA: Repülők

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 15:17 #43879

  • HunBütyök
Hajcihő!

A könnyűgéppuska tudtommal a magyar terminológiában golyószóró.

A külföldi fejezések magyarítása a könnyűgéppuska, de nálunk golyószóró volt.

A Magyarország a második világháborúban c. lexikonban is így írják.
Nálunk pl. nem volt könnyűgéppuska fogalom, egyáltalán. Később jött be a szóhasználatba. A rövid, gyors sorozato tleadó, gyalogságot támogató egy ember által használt autómata fegyver volt. Rajtámogató fegyver.

Érdekes megjegyezni, hogy a 34M Stange azaz az MG34 is golyószóróként is funkcionált meg géppistaként is.

A németek is használták mindkét feladatkörben és nem adtak külön nevet neki. Tehát villaállvánnyal rajtámogató fegyver is volt meg mindenféle mással meg normál géppista is.
Viszont a lengyel wz.28 golyószóró is Leichte machinengewehr 28(p) volt, tehát itt már elkülöníttték a dolgokat. ha jól tévedek a MAC 24/29 is Le.MG 116(f) volt.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 15:57 #43883

  • Gipszj
Ezek ötletek vagy fejlesztési elképzelések voltak. Kíváncsi lettem volna, hogy hogyan képzelték megoldani, hogy a kazán ne legyen olyan baromi nehéz. A kazánképlet (szilárdságtan) szerint a kazán falában ébredő erő a nyomással és a kazán átmérőjével növekszik.
Ha ehez hozzáveszem, hogy 4 mezei dugattyús motor 8000 LE körül tudott, akkor nem igazán értem az elképzelést. Ekkora teljesítményhez elég nagy kazánok kellenek, a 424-es gözmozdony kazánja vagy két és fél méter átmérőjű és vagy tíz méter hosszú volt. (becsült adat, ahogy emlékszem) Leadott teljesítménye kb. 1600 LE volt. Hozzá kell még számolni a víz súlyát és a gőz vízzé visszaalakításához szükséges kondenzátort ami szintén nagy és nehéz. (mozdonyra nem kell, csak hajóra)
Maga a turbina minden további nélkül megépíthető ekkora méretben. Érdekelne, hogy hogyan akarták ezeket a kérdéseket megoldani.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 17:08 #43891

  • Metalljacket
Gipszj: Ezek ötletek vagy fejlesztési elképzelések voltak. Kíváncsi lettem volna, hogy hogyan képzelték megoldani, hogy a kazán ne legyen olyan baromi nehéz. A kazánképlet (szilárdságtan) szerint a kazán falában ébredő erő a nyomással és a kazán átmérőjével növekszik.


Nekem is felakadt a szemem amikor olvastam hogy \'dampfturbine\'. Ekkora méretben 6000 lúhoz biztosan nem elég 6-8 bar gőznyomás. Gondolom vízcsöves kazánok lettek volna, itt a nyomás vékony csövekben keletkezik. A kis vízmenyiség miatt jobban szabályozható, de kisebb a hatásfok is mint a tűzcsöves kazánoké. A vizet mindenképpen vissza kellett volna vezetni a folyamatba, mert a súly miatt a lehető legtakarékosabban kell felhasználni. Repülőgépen értelemszerűen a léghűtés jöhet szóba, csak az a fránya légellenállás ne lenne! Huzatnak és kihamuzni is jó a menetszél, de megintcsak a légellenállás... Egyedüli indíték az általános üzemanyaghiány lehetett. Szén még csak akadt, azt a 35% nyersolajat meg csak összekaparták volna valahol. Na meg ugye ott lett volna még a hajtómű! Két jókora csavart elég messze kell elhelyezni hogy közöttük még elférjen a géptörzs, a turbina fordulata is néhánytízezer, úgyhogy meredek gondolat.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 17:26 #43894

  • Gipszj
Nagyjából egyetértek az előttem szólóval az alábbi módosításokkal. A gőzturbina fordulatszáma sokkal alacsonyabb, az első gőzturbinákkal hajókat hajtottak meg, méghozzá áttétel nélkül. A hajócsavar a percenkénti kb. háromszáz fordulatot sem szereti, túl sok neki. Az áttételes gőzturbinák később terjedtek el.
A gőznyomás 20 bar körül kell, hogy legyen ilyen méretek mellett. A nyáron láttam Londonban a Belfast cirkálót, be lehetett járni. A gépházban a gyengébbek kedvéért ki volt írva a gőzhőmérséklet. A kazánból 485 fokos gőz indult, ez mire a turbinához ért 475 fokra hűlt. A gőzcsöveken araszos hőszigetelés van .
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 17:46 #43897

HunBütyök írta:
Hajcihő!

A könnyűgéppuska tudtommal a magyar terminológiában golyószóró.

A külföldi fejezések magyarítása a könnyűgéppuska, de nálunk golyószóró volt.

A Magyarország a második világháborúban c. lexikonban is így írják.
Nálunk pl. nem volt könnyűgéppuska fogalom, egyáltalán. Később jött be a szóhasználatba. A rövid, gyors sorozato tleadó, gyalogságot támogató egy ember által használt autómata fegyver volt. Rajtámogató fegyver.

Érdekes megjegyezni, hogy a 34M Stange azaz az MG34 is golyószóróként is funkcionált meg géppistaként is.

A németek is használták mindkét feladatkörben és nem adtak külön nevet neki. Tehát villaállvánnyal rajtámogató fegyver is volt meg mindenféle mással meg normál géppista is.
Viszont a lengyel wz.28 golyószóró is Leichte machinengewehr 28(p) volt, tehát itt már elkülöníttték a dolgokat. ha jól tévedek a MAC 24/29 is Le.MG 116(f) volt.


A golyószóró karabélylőszert tüzel, a géppityu meg puskalőszert.
De itt is nagy a kavar. Az egyik legtökéletesebb pityu az MG42 is (az MG34 utódja) ugyanúgy képes volt üzemelni villaállványról, egy fő által működtetve, de továbbra is 7,92x57mm Mauser lőszert, azaz puskalőszert tüzelt.
Ha funkció szempontból kategorizálunk, akkor igaz lehet az az állítás, hogy minden olyan automata sorozatlövő fegyver, amelyet rövid és hosszú sorozatokra rendszeresítettek (egyes lövésre nem), és lehet egy ember által üzemeltetni, az golyószóró is, akkor igaznak kell lennie annak is, hogy a golyószórónak tervezett egyébként azonos tüzelési képességű fegyverek, ha egynél több emberrel is üzemeltethetők, akkor azok lehetnek géppuskák is.

Én maradnék az egyszerűbb és ésszerűbb megkülönböztetésnél: Ami puskalőszert tüzel automata módon az géppuska, ami karabélylőszert ugyanígy az golyószóró.
Ha pedig egy géppuska alkalmas a szállításra, és a tűzkész helyzetbe állásra egy ember által, az könnyűgéppuska.
Ha pedig egy géppuskát állvánnyal állítanak harcrendbe, de alkalmas az egyes harcos által is szállításra és harcra egyaránt, akkor vegyeshasználatúnak hívnám, de mindenképpen könnyűgéppuskának, azaz vegyeshasználatú könnyűgéppuska.

Minél korszerűbbek egyébként a géppityuk, annál inkább könnyűgéppuskák, mert a tervezők igyekeznek a felesleges súlyoktól megszabadítani őket.

Ma már inkább úgy kellene szelektálnunk, hogy vannak a nagykaliberű, pl. 12,mm = 50 cal. nehézgéppuskák,
és a - max 9 mm-es vagy anál kisebb kaliberű puskalőszert lőszert tüzelő - többfunkciós könnyűgéppuskák.

Egy biztos, a géppuska puskalőszert tüzel.
A golyószóró funkcióra tervezett fegyverek meg karabélylőszert.

De ez így is, úgy is örök vita lesz, ameddig valaki végképp nem teremt rendet ebben a kérdésben.

És még valami: Annak idején katonakoromban ezt így definiálták a MNH számára.
Nekem megfelel, mert nyomonkövethető.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 17:57 #43898

Gipszj írta:
Nagyjából egyetértek az előttem szólóval az alábbi módosításokkal. A gőzturbina fordulatszáma sokkal alacsonyabb, az első gőzturbinákkal hajókat hajtottak meg, méghozzá áttétel nélkül. A hajócsavar a percenkénti kb. háromszáz fordulatot sem szereti, túl sok neki. Az áttételes gőzturbinák később terjedtek el.
A gőznyomás 20 bar körül kell, hogy legyen ilyen méretek mellett. A nyáron láttam Londonban a Belfast cirkálót, be lehetett járni. A gépházban a gyengébbek kedvéért ki volt írva a gőzhőmérséklet. A kazánból 485 fokos gőz indult, ez mire a turbinához ért 475 fokra hűlt. A gőzcsöveken araszos hőszigetelés van .


Csak érdekességként: A Boeing 747-es kétáramú hajtóművei gőzbefecskendezésesek, és kétszer annyi vizet fogyasztanak, mint üzemanyagot.
A hajtómű \"hideg\" fokozataiba vizet fecskendeznek, ami gőzzé alakul és jelentősen megnöveli a teljesítményt.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 18:49 #43901

  • Metalljacket
Csak érdekességként: A Boeing 747-es kétáramú hajtóművei gőzbefecskendezésesek, és kétszer annyi vizet fogyasztanak, mint üzemanyagot.

A hajtómű \"hideg\" fokozataiba vizet fecskendeznek, ami gőzzé alakul és jelentősen megnöveli a teljesítményt.


Jut eszembe: az amerikai bombázók motorjaiba is fecskendeztek vizet, talán 10%-ot is. A benzines motor jobban húz hideg párás levegőben mint a nyári melegben.
Igaz hogy a magas kompressziójú motorban elbomlott a víz és újra elégett az oxigén és a hidrogén, ez is növelte a motor teljesítményét?

Mit szóltok ehhez a 24 hengeres gyönyörűséghez?
A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:17 #43904

  • Gipszj
Nem csak a bombázók és nem csak az amerikai repülőgépek motorjába. És nem csapvizet, hanem metanolt. A német gépek közül többnél is alkalmazták, így a Me -109-nél is.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:23 #43905

  • Metalljacket
Na végre sikerült. Ez az!
A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez. A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.
Csatolmányok:
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:30 #43907

  • Gipszj
Ez milyen motor?
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:37 #43908

  • HunBütyök
Hajcihő!

Mi van akkor ha a karabély is puskalőszert tüzel? Pl. az iráni/csehszlovák CZ.29 karabély változata a Cz.30 iráni nevén Breno Kotah?

És miért golyószóró, ha (amúgy a DP is golyószóró volt, holott az is puskalőszert tüzelt) pl. a Solothurn S2-100, azaz MG30 magyarul 31M Solothurn is szabvány Mauser lőszert tüzelt?

Én maradok a második világháborús terminológiánál. Magyar vagyok, nekem a könnyűgéppista, azaz az LMG az golyószóró.<br><br>Szerkesztette: HunBütyök, Időpont: 2010-10-04 21:37
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:39 #43909

  • Metalljacket
Szerintem nagyon szép. Egyébként II világháborús német gyártmány.
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 04 19:59 #43913

  • Gipszj
Metalljacket írta:
Szerintem nagyon szép. Egyébként II világháborús német gyártmány.


Ebben biztos voltam, de mégis milyen gyártmány?
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 05 00:42 #43915

Metalljacket írta:
Csak érdekességként: A Boeing 747-es kétáramú hajtóművei gőzbefecskendezésesek, és kétszer annyi vizet fogyasztanak, mint üzemanyagot.

A hajtómű \&quot;hideg\&quot; fokozataiba vizet fecskendeznek, ami gőzzé alakul és jelentősen megnöveli a teljesítményt.


Jut eszembe: az amerikai bombázók motorjaiba is fecskendeztek vizet, talán 10%-ot is. A benzines motor jobban húz hideg párás levegőben mint a nyári melegben.
Igaz hogy a magas kompressziójú motorban elbomlott a víz és újra elégett az oxigén és a hidrogén, ez is növelte a motor teljesítményét?

Mit szóltok ehhez a 24 hengeres gyönyörűséghez?
A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.


Más ám, ha egy belsőégésű motorba fecskendeznek be nagy energiájú üzemanyagot, azaz metanolt, és más az, ha egy gázturbinát kombinálnak egy gőzturbinával! Az összes korszerű utasszállítógép aminek kétáramú hajtóműve van, már használja ezt a technológiát!

A pindurka csillag-soros motor szépséges. Csak arra volnék kíváncsi, azon túl, hogy ki gyártotta mi a típusa, mire szánták, stb., stb., stb., hogy a hűtését hogyan oldották meg?
Téma zárolva.

Válasz/Re:Kedvenc repülők 2010 okt. 05 01:08 #43916

HunBütyök írta:
Hajcihő!

Mi van akkor ha a karabély is puskalőszert tüzel? Pl. az iráni/csehszlovák CZ.29 karabély változata a Cz.30 iráni nevén Breno Kotah?

És miért golyószóró, ha (amúgy a DP is golyószóró volt, holott az is puskalőszert tüzelt) pl. a Solothurn S2-100, azaz MG30 magyarul 31M Solothurn is szabvány Mauser lőszert tüzelt?

Én maradok a második világháborús terminológiánál. Magyar vagyok, nekem a könnyűgéppista, azaz az LMG az golyószóró.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Szerkesztette: HunBütyök, Időpont: 2010-10-04 21:37


No akkor bonyolítsuk tovább a kérdést: A karabély az egy rövid csövű puska, ami lovassági használatra fejlődött ki (már a kuruc nótában is megemlítik a \&quot;dali pár pisztoly\&quot; mellett, a \&quot;csontos karabélt\&quot;)
Mint ilyen, egyébként lényegesen kisebb lőtávra szánt fegyver volt, minden időben.
Amikor már a szerelt lőszerek kora jött el, akkor lassan-lassan rájöttek, hogy nincs értelme a puskalőszerek használatának, hiszen nem kell vele akkora távolságra ellőni, mint a puskákkal.
Így aztán létrehozták az azonos kaliberű, de rövidebb hüvelyhosszú (kisebb töltetű) karabélylőszert.
Ezután a rövidebb csövű, kisebb lőtávra használt fegyvereket ilyen lőszer tüzelésére tervezték.
A fejlődés azonban nem egy elágazások nélküli egyszerű folyamat, így aztán készítettek karabélyokat puskalőszerre, és puskákat karabélylőszerre.
Mára már egyre jobban kirajzolódik, hogy mi a puska, és mi a karabély, és ennek megfelelően fejlesztik a fegyvereket a fegyverfajtához tervezett lőszerre.
Téma zárolva.
Az oldal megjelenítéséhez szükséges idő: 0.29 másodperc
Joomla templates by a4joomla