Metalljacket írta:
Elsőre nekem ez egy Douglas A-1 Skyraider-nek tűnik.
Most már nekem is, a Douglasra vannak találatok, a Skyraiderre nem volt semmi. Viszont mi van az utolsó dugós tipussal?
Márpedig ez az ucsó dugattyús motoros gép az USA haderejében, a Douglas A-1 Skyraider \"SPAD\".
És bizony még a \'70-es években is repülték Vietnamban, mint közelharctámogató gépet, mert a korban egyetlen sugárhajtású gép sem volt képes akkora fegyverzetmennyiséget, lassú repülésben ráadásul olyan sokáig a harci övezetben tartózkodva hordozni, mint ez.
A gépet egyébként a II. világháború alatt rendelték meg haditengerészeti kiírásra, hogy felváltsa a Helldiver és Avenger bombázókat, mint anyahajófedélzeti zuhanóbombázó és torpedóvető gép.
Mire üzembeállították volna, véget ért a világháború.
1946-ban állt szolgálatba.
Viszont semmi mással nem tudták felváltani évtizedekig, így aztán egészen a \'70-es évek közepéig rendszeresítve volt az USA-ban.
Majdnem 4000 darabot gyártottak belőle, 1957-ig.
Cefetül strapabíró gép volt.
A feladatait, mint tengerészgyalogsági támogatógép később a Thunderbolt 2. Warthog vette át.
A tengerészetnek több különböző géppel is csak részben sikerült pótolnia.
Harcolt Koreában, és a kor szinte minden konfliktusában. Használták a franciák, britek, meg még egy rakás más ország is.
A gépfegyvereket (4 × 20 mm (0,79 in) M2 ágyú) azért nem látod rajta, mert az általad közölt képen egy helyreállított \"maszek\" SPAD van.
Egyes változatain 6 csöves lőfegyver is volt, de a jellemző a 4 gépágyús változat, ami emellett \"mellesleg\" még 3600 kg. egyéb lepotyogtatni, vagy kilőni valót is hordozott.
Itt van egy A-1H változat 1970 júniusából, Vietnam felett. Ezen jól látszanak egyrészt a gépágyúk, másrészt, hogy mit hurcolászott magával.
A kép rejtve van vendégek elől, jelentkezz be vagy regisztrálj a megtekintéshez.
Egyébként egy \"csigabiga\" volt, max. 520 km/h csúcssebességgel, és 320 km/h utazósebességgel, viszont több mint 2010 km-re való nafta volt benne, szóval akár hat órán keresztül is bóklászhatott a levegőben, de külső tartállyal még úgy 8 órát is.
Ennek köszönhetően a vietnami \"taxistation-eken\" úgy 3-5 órán keresztül kóricálhatott, és mindig volt a közelben 2-4 géppár, akiket a szárazföldi csapatok lehívhattak, hogy segítsenek már egy pindurit Charlie-kat kifüstölni.
Utálták is emiatt a kis pizsamások.